Min pappa har tomt/åkermark som vi är intresserad av att köpa och bygga hus på,
och han vill sälja men det har inte varit nått prat om pris ännu, kan ju inget om detta.

Kan han bara säga ett pris eller bestäms det hur stor marken vi vill köpa är?

OM vill är intresserade att köpa och vi bestämmer oss för det, hur funkar allt?

Bygglov? Ska vi låna och betala han för marken på en gång? Lånelöfte hur och när? Menar visst betalar man inte förrän man flyttar in i huset va?? Eller.........
 
Mikael_L
81 läsningar, inget svar... Jag får försöka börja lite.

Priset bestämmer väl ni tillsammans, säljare och köpare! Är man överens blir det affär, annars inte, som vilken affärs som helst.
Men en liten brasklapp kanske... Det finns något i lagstiftningen som gör att en fastighetsaffär kan bli ogiltig om det handlar om ett orimligt lågt belopp. Det här kan jag inte riktigt, men kolla upp det ifall att priset blir sådant.

Jag skulle tro att den lämpliga gången är att först bestämma sig lite preliminärt om köp och storlek på tomten och pris osv.
Sen ansöka om förhandsbesked om bygglov för att kontrollera att man alls kommer få bygga där.
Sen bestämma exakta gränser, storlek, pris och beställa avstyckning från lantmäteriet.
Sen kan den vanliga byggprocessen starta, med bygglov och allt sådant.

Nu förutsätter jag alltså en bra relation mellan dig och din pappa, så några kontrakt inte måste skrivas för att skydda sig mot att en girig säljare plötsligt höjer priset efter att man börja lägga ut egna pengar på projektet.

Sen är jag inte superbra på detta alls, så vi får väl se om någon annan kommer in och rättar upp mina ev fel. :surprised:
 
Mikael_L
_helena__ skrev:
Menar visst betalar man inte förrän man flyttar in i huset va?? Eller.........
Är det ett byggföretag som uppför huset åt dig så betalar du nog antagligen etappvis. Dvs knappt hälften av betalningen då huset är halvfärdigt osv. De flesta har ett byggkreditiv på sin bank, med högre ränta och sämre villkor, som betalar de löpande byggkostnaderna. När huset är klart så ombildas kreditivet till vanligt fastighetslån.
 
Det där med "underpris" är mest ifall skatteverket skulle få för sig att tro att det skrivits en summa på köpebrevet, och så har det betalats något annat under bordet. Då blir de blåsta på reavinstskatt.

Jag tycker till att börja med att ni skall gå till banken och gå igenom er ekonomi. Berätta för dem vad ni vill göra och höra vad de anser om möjligheterna att låna pengar till det.

Därefter bör ni försöka hitta en bit mark som inte är så känslig geologiskt, som ligger relativt nära vägar (det är dyrt att bygga nya vägar) och som ligger relativt nära el, tele och eventuellt vatten och avlopp.

Om banken tycker det är OK, och ni har mark är det sedan dags att fundera på vilket hus man skall ha. Det finns många leverantörer, och alla har de en massa olika modeller. Passar inget sådant finns det inget som hindrar att man ritar ett eget hus och bygger efter de ritningarna.

Nu är det dags att söka förhandsbesked om kommunen vill bevilja er bygglov för det hus som ni vill bygga på den mark ni sett ut. Är det OK så är det dags att:

- Lägga upp ett byggkreditiv hos banken för att kunna börja köpa hus och tomt.
- Gå igenom en gång till om ni verkligen skall bygga det där huset, och sedan beställa det. Beställer ni nyckelfärdigt av en husleverantör har ni inte så mycket att göra annat än att vänta. Bygger ni helt själva efter egna ritningar så kommer all er lediga tid att gå åt under en lång tid framåt.

Hur ni sedan kommer överens med tomtsäljaren och husleverantören (eller materielleverantören om ni bygger själva) med betalning är en förhandlingsfråga. Det finns ingenting som hindrar din far att ge dig en markplätt att bygga på, eller kanske tycker att det är OK om tomten betalar med 10% per år, och ingen ränta utgår, eller kontant vid kontraktsskrivandet. Det är upp till er hur man gör. Husleverantörerna är av förståeliga skäl inte lika flexibla.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.