Är ny på detta forum. Har förstått att reglerna för friggebod ändrats sedan årsskiftet och att 15 kvm numera är tillåtet utan bygglov. Men är det ok att i friggeboden inrymma toalett, dusch och pentry (d v s vatten, avlopp, spis, ugn, micro)? Eller krävs någon form av bygglov/bygganmälan om dylikt installeras i friggeboden? Någonstans har jag också läst att man kan ha ett skärmtak på upp till 15 kvm över "terass" med inglasade väggar. Stämmer detta? Innebär det att man på "baksidan" av friggeboden i princip kan ha ett skärmtak och glasväggar på samma yta som friggeboden grovt räknat för förvaring av t.ex. gräsklippare och diverse andra trädgårds redskap? Låter för bra för att vara sant, men frågan är väl fri... Med tack för svar på förhand. JMC2008
 
Inglasade väggar får du nog låta bli ...
 
Hallå, hallå, JMC2008! Helt ensam och övergiven har du lämnats där som nykomling utan att få svar på din fråga om el, vatten och avlopp till din friggebod. Fialottabusan var bussig nog att svara om inglasningen och nu vill jag besvara din ursprungliga fråga, och lite mer om inglasningen. Kanske har du redan fått de svar du behöver från annat håll i din omgvning.

För att installera el av en fackman i friggan behöver du inte göra någon bygganmälan, men däremot om du vill ha vatten och avlopp (och eldstad) i huset. Drar du in vatten, isolera då rören och gärna också stugan så du undviker frusna rörledningar när vinterkylan knäpper till.

På din friggebod får du lovfritt och ej närmare tomtgräns än 4.5 meter (om inte granne skriftligen medger det) anbringa skärmtak över altan som tillsammans med andra skärmtak på din fastighet inte har större yta än 15.0 kvm. Du får lovfritt utföra inglasade väggar för vind- och väderskydd men endast två väggar för att utrymmet under skärmtaket, och mot friggan, skall kunna klassas som lovfri öppenarea. Med helt inneslutet utrymme under skärmtaket tillförs byggnadsytan till friggebodens lovfria byggnadsyta och åtgärden blir därmed lovpliktig genom att den övrstiger 15 kvm.

Observera: Om du anmäler friggeboden för övernattningsbruk mot eller utan avgift blir den bygglovpliktig som bostad.

Anders
 
Hemmakatten
Jag tror faktiskt du har fel, Anders L, vad gäller skärmtaket. Har bestämt för mig att lovfritt skärmtak endast gäller skärmtak som utgår från bostadshus, ej komplementbyggnad eller friggebod. Har också för mig att skärmtaket inte får sträcka sig längre ut från huset än 3,6 meter. Orkar inte kolla upp detta nu, så jag vågar inte svära på riktigheten. ;)
 
Jag har också konfronterats med liknande uppfattningar som du lämnar. Beträffande skärmtaks utsträckning anges emellertid ingen annan begränsing i PBL än dess sträckning mot tomtgränser 4.5 meter, vilket medför att begränsande uppgiften utsträckning 3.6 meter är nullitet.

Däremot angående de omnämnda 3.6 meter: "...med mur eller plank anordna skyddade uteplatser inom 3,6 meter från bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter".

Angående skärmtak: "... anordna skärmtak över altaner, balkonger eller entréer, om skärmtaken tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra komplementbyggnader som tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte har en större byggnadsarea än 15,0 kvadratmeter"

Av det senare följer att skärmtak kan anordnas inte enbart på bostadshus, utan även fristående över altaner och på komplementbyggnader med begränsningen att sådant skärmtak tillsammans med andra lovfria skärmtak som har anordnats på tomten inte täcker en större yta än 15 kvm och inte placeras närmare gränsen än 4.5 meter.

Kan vi enas om detta?

Anders
 
Redigerat:
Jag förmodar att avståndet 4.5 meter till tomtgräns gäller oavsett om tomten gränsar till en byggnadstomt (granne) eller om tomten gränsar till t.ex. allmänt kommunalt grönområde?
 
Ja, du förmodar rätt. "Tomtgräns" i obestämd form singularis i sammanhanget avser en tomtgräns där det förekommer en tomtgräns. Det hade varit mindre tveksamt om man i sammanhanget hade använt pluralisformen "tomtgränser". I PBL används "gränsen" i bestämd form singularis och avser en tomtgräns vilken som helst, oftast med syftning till tomtgräns mot granntomt när medgivandekravet aktualiseras.

Anders
 
Bra med någon som kan det här!

Vad händer med medgivandekravet med en tomtsida som gränsar till just kommunalt "grönområde", är det kommunen som då ska ge medgivande om man vill bygga friggebod närmare än 4.5 ifrån gränsen, och i så fall vilken instans (om det nu går att svara generellt på detta)?
 
Ja, det är den kommunala myndigheten – byggnadsnämnden – som skall avgöra tillåtlighet efter planenlighetskravet. Nämnden kan genom remissförfaranden rådgöra med samfällighetsföreningar och om så är aktuellt i ett särskilt ärende Vägverket.

Anders
 
njä?? visst är det väl kommunen som fastighetsägare, dvs den som i sin tjänst har ansvaret för kommunal mark, oftast någon som arbetar med mark och exploatering eller möjligen en kommunjurist som avger grannmedgivande för parker och annan kommunal mark.
 
Javisst, det är exempel på arbetsgången med fördelning av förvaltningsuppgifter och olika ansvarsområden som innefattar myndighetsutövning mot enskild.

Vidare angående bedömningsfrågor vid handläggning för avsteg i avstånd mot kommunal mark:

Avstånd till tomtgräns som anges i PBL är en avståndsregel som ersatt regeln i förutvarande 39 § byggnadsstadgan om minsta avstånd om 4.5 meter mellan byggnad och tomtgräns. Om byggnadsnämnden finner att särskilda skäl föreligger att medge avsteg från avståndsregeln mot den kommunala marken är det inte fråga om en planavvikelse, som det ofta uppfattas som, utan om en tillämpning av planbestämmelsen.

Sådana avsteg ska bedömas relativt i förhållande till omständigheterna i varje enskilt fall. Avstegets art och storlek måste bl a relateras till skalan och karaktären hos miljön. Miljöns karaktär får inte förändras till följd av avsteg från avståndsregeln. Vidare ska hänsyn tas till prejudicerande effekter med att medge avsteg.

Alltså, inte en helt enkel bedömningsåtgärd om den framförallt ska utredas väl och kvalitetssäkrat.

Anders.
 
Utöver det som Anders L sade så är det, om man har enskilt avlopp, inte tillåtet att utan vidare koppla in det på befintlig trekammarbrunn. Anledningen är att reningsanläggningen oftast inte är dimensionerad för att ta emot det extra flödet från ett "nytt" hus, så man får för dålig slamavskiljning och överbelastning av infiltrationen/markbädden med kortare livslängd eller stopp som följd.
 
Mycket viktigt påpekande "Sniffer"! Bra upplysning i sammanhanget för alla friggare som går i draintankar!

Anders
 
Hemmakatten
Jag är fortfarande inte överens med dig, AndersL utan anser att du har fel vad gäller skärmtaks placering på en villatomt.

I Plan- och Bygglagen 8 kap, 4 § står följande.

4 § För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra mindre byggnader (komplementbyggnader) krävs, trots bestämmelserna i 1 och 2 §§, inte bygglov för att
1. med mur eller plank anordna skyddade uteplatser inom 3,6 meter från bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter,
2. anordna skärmtak över sådana uteplatser som anges i 1 eller över altaner, balkonger eller entréer, om skärmtaken tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller
3. i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra komplementbyggnader som
a) tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte har en större byggnadsarea än 15,0 kvadratmeter,
b) har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter, och
c) inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

Jag har tolkat det som att skärmtak får anordnas vid uteplats, altan, balkong eller entré som är i anslutning till bostaden och som inte sträcker sig längre ut än 3,6 meter från bostaden.

Jag har också tolkat det som att det inte är tillåtet att anordna ett 15m2 skärmtak i anslutning till en friggebod.

Eftersom jag inte är en professionell expert på bygglov och PBL (vilket jag inte heller tror att AndersL är) har jag idag pratat med bygglovshandläggare i tre stora Stockholmskommuner (inkl. Stockholms stad). Alla har samma uppfattning och hänvisar förutom till lagtexten även till lagstiftarens intentioner och Boverket. Det som gäller är enligt nedan.

* Om ett eller flera skärmtak om max.15m2 och max 3,6 meter ut från bostadshus anordnas får dessutom en eller flera friggebodar om max 15 m2 byggas på tomten. Skärmtaket skall vara fast anslutet till bostadshuset.

* Om skärmtak byggs i anslutning till friggebod får den totala ytan på friggebod och anslutet skärmtak maximalt vara 15 m2. I annat fall blir hela ytan bygglovspliktig. Detsamma gäller om man bygger ett skärmtak i anslutning till garage, carport eller annan komplementbyggnad, dvs. hela byggarean blir bygglovspliktig om den överstiger 15 m2.

* Dvs. ute på tomten får den sammanlagda byggarean på friggebodar och skärmtak inte överstiga 15 m2 för att vara bygglovsfritt. Utöver byggarean får på friggeboden finnas utstickande takutsprång maximalt på 0,5 meter.

* Är friggeboden (eller annan komplementbyggnad) större än 10 m2 och byggs närmre bostadshus än 4 meter eller närmre tomtgräns än 4,5 skall byggnaden byggas enligt brandklass EI30.

* Förutom dessa bestämmelser ovan kan krav på bygglov ändock finnas om detaljplanen stadgar att området är "värdefullt".

* För icke detaljplanerat område finns undantag från dessa relger ovan.

För att vara helt säker på att man bygger i enlighet med bestämmelserna rekommenderar jag alla som har minsta tveksamhet att ta kontakt med sin kommun innnan man börjar bygga på sin friggebod eller sitt skärmtak.
 
Redigerat:
Bra, Hemmakatten! Jag har just nu läst ditt väl underbyggda bemötande och jag uppskatter och värdesätter stort din kritik och engagemang. Jag har som du använt stor del av måndagen för att lyssna av bedömningar om tolkningsföreträden. Jag har också varit i kontakt med ledningarna för tillverkare och leverantörer av Friggebodar enligt nya PBL och det har varit en lika överraskande som intressant erfarenhet (Garden Panorama Uterum, Grästorpsstugan, Novo Friggebod Linné, My Dream House, Högloftet Företagscentrum).

Det föreligger semantiska frågeställningar vid tolkningarna utan att man nödvändigtvis ska behöva komma in på ett gungfly med prepositionsjuridik. Det är syftet med lagtextens utforming som är avgörande och på vilket sätt man överfört syftet i förarbeten och lagtext och hur tolkningar för tillämpningar sker. Kommentarer pekar på att tolkningarna är olika och den nya kommittéen som tillsattes 2007-09-27 av regeingen med Stefan Molander som ordförande har direktivet att på nytt kommentera bygglagen och enligt Molanders information till mig utifrån tolkningsproblem bl a beträffande definitionerna byggnad, tillbyggnad, anläggning och samhörande begrepp.

Nu ska jag försöka bemöta dina motiveringar och argumentation något senare som inlägg i den här tråden. Jag vill endast svara dig på detta sättet med visa dig att jag sätter värde på din kritik.

Anders
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.