Hej,

Vår garage/carport platta gjöts igår . Den hade ett fall på 1cm per meter. Nu har det dock bildates sänkor där det stannar vatten på flera ställen på plattan.

Är detta nåt man får räkna med eller ska det bli helt plant?

Vad kan man göra åt dessa sänkor? :(

Mvh

Fredrik
 
vet inte om sänkorna är så djupa men de är tillräckligt för att det bildas "pölar" som stannar kvar nu när jag håller plattan fuktig...
 
Det är ok jag menar det finns inget som kan förstöras i en gjuten platta. Den kan inte frysa sönder, vattnet gör ingen skada mer än att det ligger där...
 
Det kan som sagt inte skada plattan på något sätt. Om sänkorna är djupa (säg mer än 5mm) kan man flytspackla för att få bättre funktion på fallet. Men räkna med att flytspacklet får små kanter som med tiden kan bli fula..
 
Det går också att slipa ytan jämn - om du verkilgen behöver en enhetlig yta.
 
hmm, nja det verkar vara 2-3mm, är väl mest att det bildas pölar nu när jag håller den blöt och inte rinner av iom fallet som jag trodde skulle ske.

Killen som gjorde sa att det inte var så bra att slipa då stenarna skulle komma fram, han föreslog att spackla hela ytan för att få det enhetligt och utan groppar(typ nåt hårt flytspackel)

Är det bästa sättet? Eller är man bara petig?
 
Om du ska göra något åt det så är det spackel som gäller... Men räkna på det innan du bestämmer dig, flytspackel är dyyyyyrt i stora mängder... Och nån garanti för att det blir bättre finns inte heller..
 
T
Gammal tråd det här men jag har samma problem med en större pöl på min nygjorda garagegrund med fall.. De som lagt grunden nämner precis som trådskaparen att de lätt kan slipa ner för att få bort pölen men att det då kan komma fram sten och inte bli så snyggt?
Men jag tror inte man behöver slipa på en så stor yta för att få till en liten "ränna" från pölen till avloppet så jag funderar lite på om det kanske är värt det? Svårt att ta ett beslut när man inte kan se resultatet innan!

Några andra förslag? Flytspackla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.