telefon tråd eller fk


Det finns ingångar som bara kräver en slutning eller så finns den 230 volts ingångar också.
 
Det finns en speciell sk IHC-kabel, en 2x5 ledare, som har en yttermantel som klarar isoleringskravet för att kunna dras tillsammans med 230/400V. Den kostar lite mer så vill man spara (och kan) så kan man ju använda ELQXB, dvs telefonkabel som finns med flera olika antal ledare. IHC signalering ligger på 24V men det finns precis som el_richard säger ingångsmoduler som kan känna av 230V.
 
Det är alltså inga öppencollector ingångar på ingångsmodulerna som bara kräver en slutning/brytning spänningsfritt? Vilket system rekommenderas av er här på forumet om man vill ha ett programmerbart hem? Vilket är enklast med flest funkioner samt billigast? Det jag är mest ute efter är ett hem som vet om att man ine är hemma eller om man sover, ja, enkla saker som gör vardagen lättare :)
 
Nja, potentialen på en öppen ingång är 24V. Från detta krävs en slutning mot 0V exvis med en strömbrytare eller öppen kollektor drivare.
 
Det va så jag menade, typ :)
 
Tjena.

Har installerat IHC . Men med den gamla controllern, och där i ligger en bugg som innebär att klockan (den interna) ändras varje gång du går in med (Installations simulering) och då måste jag tala om för min skymnings relä styrning manuellt vad den riktiga klockan är för att det ska fungera,. Och det som retar mig är att min cirkulationspump stannar varje gång jag laddar in en ändring . Detta för jag har ett aktiver/avaktivera cirk pump block, som låter pumpen bara gå 1ggr i veckan under 5min under sommaren.

Visst nästa kväll fungerar allt igen med belysningen för då har styrningen "hittat" rätt igen.

Men min cirkulationspiump står dock fortfarande stilla..

Någon som har löst detta ?
Utan att köpa den nya controllern förstås.
 
Vad menas med den gamla controllern? Är den så gammal att det inte går att uppdatera firmwaren i den?

Har du provat att sätta circulationpumpen default till? Det värsta som kan hända är ju att den kan gå en vecka innan veckobocket slår av den.
 
pefo skrev:
Vad menas med den gamla controllern? Är den så gammal att det inte går att uppdatera firmwaren i den?

Har du provat att sätta circulationpumpen default till? Det värsta som kan hända är ju att den kan gå en vecka innan veckobocket slår av den.
Japp jag har provat att ha den default till, men det hjälper ej .
Finns ingen nyare firmware som fixar detta menar schneider, utan detta problem är fixat med den nya controllern.
 
Nu blir jag lite nyfiken. Du menar att du har en styrfunktion/utgång som du inte kan sätta till default on? Eller är det så att timerblocket slår av den direkt (du får avpuls) när styrprogrammet startar om efter uppladdning? Är det en väldigt gammal controller du har?
 
pefo skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Du menar att du har en styrfunktion/utgång som du inte kan sätta till default on? Eller är det så att timerblocket slår av den direkt (du får avpuls) när styrprogrammet startar om efter uppladdning? Är det en väldigt gammal controller du har?
Har haft den i 3år . Har inte installerat klart den förrän 2008 pga andra prioriteringar med husbygget.

Jo jag kan sätta utgången till default on men då fungerar ju ej mitt block som håller i logiken runt just cirkulationspumpen.
Varje gång jag vill gå in och ändra något måste jag sen tala om för controllern att cirkulationspumpen ska vara till för den går ifrån direkt när jag laddar in ett program.
Samma sak gäller min skymningsstyrning för belysningen, om jag är inne i installations simulering så måste jag sen ändra tiden i controllern , till den tiden som normalt skulle släcka belysningen sen så tänds den via skymningsreläet som vanligt på kvällen. Eller vänta i dygn så "fasar" den in sig själv igen.
Schneider vet om detta men har ingen lösning .. Och dom som köper IHC i dag har ju den nya controllern.
 
Jag har också den gamla controllern köpt i Danmark och jag upplever inte samma problem (jag har också VVC).
 
Draven skrev:
Jo jag kan sätta utgången till default on men då fungerar ju ej mitt block som håller i logiken runt just cirkulationspumpen.
Varje gång jag vill gå in och ändra något måste jag sen tala om för controllern att cirkulationspumpen ska vara till för den går ifrån direkt när jag laddar in ett program.
Samma sak gäller min skymningsstyrning för belysningen, om jag är inne i installations simulering så måste jag sen ändra tiden i controllern , till den tiden som normalt skulle släcka belysningen sen så tänds den via skymningsreläet som vanligt på kvällen. Eller vänta i dygn så "fasar" den in sig själv igen.
Schneider vet om detta men har ingen lösning .. Och dom som köper IHC i dag har ju den nya controllern.
Jag tycker att det låter mer som ett programeringsfel. Har du möjlighet att visa koden för blocken som inte fungerar som du vill?
 
Visst kan jag det.
Om det går att läsa...
 
  • IHC cirk pump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tostarp skrev:
Jag har också den gamla controllern köpt i Danmark och jag upplever inte samma problem (jag har också VVC).
Har du bockat ur knappen, spara värde under utgångskonfigureringen?

Är den ibockad på OFF från början och du sätter den till ON i programet så går den till OFF varje gång du laddar nytt proj.
 
Hej!
Har precis satt mig ner och börjat bekanta mig med vårat ELS i det nybyggda huset. Sitter och "leker" med fördröjningsfunktionen lite men den stannar hela tiden vid "Fördröjning mellan inkopplingar" där man ska ange tiden. Det finns en symbol där också som ser ut som genomfart förbjuden skylt fast med färgerna tvärtom. Någon som kan hjälpa mig med det? Vill alltså tända tre olika utgångar med lite fördröjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.