Om eran granne inte vill sätta annat än sk Gunnebostängsel, kan ni inte kolla med honom om det är okej om ni sätter lite klätterväxer i stängslet, då blir ju stängslet tätt och grönt och riktigt snyggt.
Då slipper ni se både stänsel och granne... hehehe

Tror att det blir svårt att få grannen att ändra sig, lägg hellre lite extra energi på att se till att han förankrar staketstolparna ORDENTLIGT i backen, så att staketet verkligen sitter där det ska.

Lycka till!
 
TACK för alla svar!

Vi är nu överens med grannarna om staket, och med en relativt intakt relation....! Jodå, jag vet att allt jag kan kräva är ATT han sätter ett staket, inte vilken TYP av staket han skall sätta - men nu har vi tittat på några Gunnebo i området och tycker nog faktisk att dom ser helt OK ut. Och det är ju ett bra argument att det "försvinner" lite mellan buskar etc. Det blir nog bra!

Dom sätter den typ av Gunnebostaket som är "säkrare", dvs inte enklaste varianten (som Gunnebo inte kan rekommendera i lägen som detta), och en höjd som vi är överensa om - 1 m. Balkongstaket skall ju enligt krav vara 0,9-1,1 m, så vi är nöjda med 1 m. Han måste (enligt honom själv) gjuta ned stolparna pga att grunden i området är "mjuk" efter att ha grävts ut och fyllts i igen, så det blir stabilt. Han sätter det i tomtgränsen, längs hela tomtgränsen, men utan att skada våra buskar som står precis innanför tomtgränsen. Han vägrar fortfarande sätta staket längs kortsidan av biluppställningsplatsen, vilket kommunen hävdar att han är skyldig att göra enligt Plan & Bygglagen (har nu fått veta att det är denna som kommunen hänviser till när dom säger att han är skyldig att sätta staket). Men eftersom staketet kommer att följa hela tomtgränsen så är MINA barn säkra i alla fall - nu är det bara eventuella andra som förvillar sig in på hans tomt (t.ex barnbarnen till grannarna direkt bakom) som lever farligt. Men det tänker jag inte lägga mig i.

Till Silfwerpihl: NEI, det är inte korrekt att han bygger ett stup med vårt godkännande, men jag kanske var lite otydlig tidigare. Enligt honom hade han redan tillstånd/rätt att gräva ut och gjuta biluppställningsplatsen, behövde enligt honom inte tillstånd för detta eftersom det inte var någon "byggnad". Han bad bara om tillstånd till att den stödmur (som man ju var tvungen att ha när han skulle gräva ut) fick sticka upp 30 cm från backen. Vi har i efterhand förstått att vi kanske kunne sagt nej till hela biluppställningsplatsen. Troligen hade vi dock inte SAGT nej om vi hade visst detta, vi vill faktisk inte vara svåra! Men vi hade kanske satt staketet som en förutsättning för att vi skulle säga JA, bara för att slippa den diskussion som vi nu har haft. Men som sagt, nu är det hela löst!

Kitte
 
Trevligt att det är löst.

Jag förstår inte riktigt resonemanget runt att han inte skulle behöva tillstånd för att gräva ur? Om vi antar att det rör sig om detaljplanerat område så får han inte förändra markhöjden med mer än 50cm utan bygglov (varierar 10cm upp eller ned mellan olika kommuner). Därmot så får han gjuta sin platta utan lov, så länge den inte fröändrar markhöjden.Nu är detta säkert mer av akademiskt intresse, efterssom ni ju kommit övverens. Lite nyfiken bara om han ev. saknar bygglov för utgrävningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.