Ska beställa avenbok till helgen. Vi håller på och gjuter för kantsten som måste dit innan häcken och hinna torka. När vi pratade med affären, gjorde de beställningen idag, kom den på torsdag och sedan kunde den stå i hinkar med vatten till på söndag. Vi gör beställningen i en annan stad därför får den stå i hinkar tills vi planeterar den. Ev. kanske inte gjutningen av kantstenen går som vi vill kan den stå i hinkar med vatten från torsdag (då affären får den) sedan till på tisdag i värsta fall om kantstenen krånglar, vet ju inte hur får det går att gjuta kantsten!!!??
Gödslar man häcken det här året, eller först nästa vår?
Någon som har haft problem med att harar och rådjur ger sig på avenbok?
Glömde säga att vår avenbok kommer i säckar med bara rötter i, ej på kruka med jord i !!
Tacksam för snabbt svar!!
 
ingen som vet???
 
Du skulle kanske ställa frågan litet tydligare? Rubriken frågar "måste avenbok planteras direkt", sedan säger du att enligt säljaren kan den stå i vatten från torsdag till söndag, sedan säger du att i värsta fall kan den stå i vatten från torsdag till tisdag - framgår inte vem som har sagt det eller om det är bara din fundering. Så exakt vad är det du undrar egentligen?

Jag skulle göra så här, utan att ha erfarenhet av just avenbok i o f s: Genomfukta rotklumparna ordentligt så fort jag hade fått hem dem, genom att låta dem stå och dra ett bra tag i vatten. Sedan ställa dem i plastsäckar och vattna på varje dag. Säckarna skulle jag inte knyta till, för om det blir för tätt och blött kan rötterna kvävas eller klumpen börja ruttna eller mögla, men däremot hålla väl uppdragen kring stammen för att skydda mot sol och vind som påskyndar uttorkning.
Så skulle jag förvara dem upp till en vecka - blev det längre skulle jag jordslå dem, d v s gräva ner rotklumparna i en hög med jord som jag vattnar regelbundet.

Gödsling: Jag är förtjust i att blanda i kogödsel i jorden när jag planterar för att höja mullhalten - det är mest det kogödseln är bra till, den är inte så väldigt näringsrik egentligen. Utöver det skulle jag inte gödsla något första växtsäsongen. I början är det viktigare att buskarna rotar sig bra än att de växer - man får snart igen det genom bättre tillväxt under de följande åren.
 
Du får dem troligen utan rotklump och jag förvarade dem förra veckan i ett par stora oknutna plastsäckar med vatten i botten och 'viftade runt' lite så att hela rötterna fick blöta ngn gång om dagen. Förvara dem på skuggsidan. När jag satte ut dem stoppade jag ca 10 st i en vattenfylld hink och tog upp en planta åt gången och planterade. I övrigt håller jag med Farzans råd.

Plantskolorna har oftast kyllagring eller svallagring av nyinkomna växter. Jag har just satt 25 st rödboksplantor - ytterligare 25 st står kvar i plantskolans kyllagring och dessa hämtar jag först när jag har tid peta ner dem i jorden. De står bättre där än hos mig!
 
Ja, Yonna har rätt...vet inte varför jag antog att det var rotklump? Är de barrotade ska du göra som Yonna säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.