Köpte flytspackel och fix på Hornbach häromdagen. Väl hemma läste jag instruktionen för fixen och såg att golvet får inte normal belastas på 7 dagar(!!). Är det normalt att det tar sån tid??

Följdfråga, hur gör man med golvvärmen? Den skall man väl inte heller "brassa på max" när allt väl härdat?
 
Det stämmer nog bra med 7 dagar. Fixen måste bränna färdigt. Alternativt använder man flytfix som är klart efter 4-5 timmar, men som kräver absolut plant golv och flinka händer.
 
T
Golvvärmen får du inte sätta på förrän efter 4 veckor.
 
Pratar vi om tid innan golvet är gångbart? Jag har aldrig stött på ett fix där det rör sig om mer än ett dygn innan man kan belasta det med gångtrafik. För det mesta räcker tolv timmar.
 
jon_h skrev:
Pratar vi om tid innan golvet är gångbart? Jag har aldrig stött på ett fix där det rör sig om mer än ett dygn innan man kan belasta det med gångtrafik. För det mesta räcker tolv timmar.
Kanske beror på produkt. Tar man t.ex. Höganäs ROT-fix FB13 så "får" man inte beträda golvet förrän efter 3 dygn och belasta fullt efter 7 dygn. Vis av erfarenheten inser man dock att 1 dygn räcker för att fortsätta fogarbetet.
 
Jo, att golvet inte tål full belastning förrän efter uppåt en vecka låter helt rimligt. Konstigt att Höganäs anger tre dagar till gångbarhet bara, jag har svårt att tro att det skulle vara så mycket långsammare än andra fix.
 
Kan ju tillägga att man kan (enligt instruktionen) foga efter 1 dygn, men då måste jag ju beträda det?

Tank77, inte förrän efter 4 veckor??? Inte ens då får man brassa på max med golvvärmen väl, utan ta det varsamt och långsamt öka värmen?

Tur det är sommar snart...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.