T
Som vanligt så glömmer folk bort allt förarbete, det är inte bara att sätta upp lite plattor, vips så är det klart.
 
typiskt svar från en plattsättare. Allt arbete som inte syns etc, Vad det gäller att om Ni tar ett fast pris på ca 850 kr exkl kakel för badrum med allt underarbete, tätningsmaterial mm så varför tar ni samma pris för att lägga klinergolv på eEtt jämt betonggolv är det inte är tätningsmaterial, en massa diffusa underarbete och där man bevisligen sett att ni lägger 3-5 kvm per timme. Alltid samma svar. Konstigt att ej fackmän, som snickare gör Ert jobb så mycket billigare och snabbare(än vad som fakturerats i vart fall).
 
revisorn skrev:
typiskt svar från en plattsättare
Sist jag kollade så stod det "Yrkesträarbetare" på mitt yrkesbevis...
 
revisorn skrev:
typiskt svar från en plattsättare. Allt arbete som inte syns etc, Vad det gäller att om Ni tar ett fast pris på ca 850 kr exkl kakel för badrum med allt underarbete, tätningsmaterial mm så varför tar ni samma pris för att lägga klinergolv på eEtt jämt betonggolv är det inte är tätningsmaterial, en massa diffusa underarbete och där man bevisligen sett att ni lägger 3-5 kvm per timme. Alltid samma svar. Konstigt att ej fackmän, som snickare gör Ert jobb så mycket billigare och snabbare(än vad som fakturerats i vart fall).
Vad tar du själv i timmen..En revisor är väl inte precis känd för att vara speciellt billig.En utsliten kropp måste ju betala sig också..vad tycker du att ett par knä är värda eller en ryggrad.
Själv så ligger du väl bara i riskzonen för musarm eller på sin höjd sms-tumme.
 
Redigerat:
ikeahantverkaren skrev:
Vad tar du själv i timmen..En revisor är väl inte precis känd för att vara speciellt billig.En utsliten kropp måste ju betala sig också..vad tycker du att ett par knä är värda eller en ryggrad.
Själv så ligger du väl bara i riskzonen för musarm eller på sin höjd sms-tumme.
Nu är jag inte revisor utan jobbar inom IT och jag tycker du ska ta och tagga ner lite med att löjliggöra dig över "musarm". Jag har tvingats operera mig för carpaltunnelsyndrom två gånger, dvs en avancerad form av musarm, och kommer ändå aldrig slippa smärtor och domningar i min högerarm. Har blivit tvungen att lära mig att jobba med "fel" hand för att överhuvudtaget kunna fortsätta mitt arbete.

Dessutom: Om en revisor (eller IT-konsult) inte skulle kunna debitera mer per timme än en plattsättare så skulle det inte finnas några av dem, då det skulle vara ekonomiskt vansinne att avstå från inkomster och dra på sig hundratals tusen i studieskulder om det inte fanns ett sätt att få tillbaka de pengarna, något som dessutom redan håller på att hända: Det finns många som jobbar inom IT med extremt komplexa tekniska lösningar som i praktiken, med hantverkarnas extradebitering i form av materialpåslag, biltillägg, verktyg etc (skulle vara underhållande att se vad mina kunder skulle säga om jag försökte fakturera dem för utrustning jag behöver i mitt yrke, eller ta betalt för att jag vill bo på landet så det tar en stund att köra) inte kan ta ut mer än en elektriker och b la därför är det en oerhörd brist på kompetens; ingen utbildar sig när de kan tjäna lika mycket med en gymnasieutbildning.
 
Hmm, tyckte nog rörmokarn var minst prisvärd när vi gjorde vårat badrum.

Läggning av elgolv, flytspackling, fuktspärr, kakling (allt material inkluderat): 45 000:-
Helkaklat ca 9,5 kvm golvyta, 2,5m takhöjd.

/the_PL_man
 
[QUOTE ingen utbildar sig när de kan tjäna lika mycket med en gymnasieutbildning.[/QUOTE]

Okej.Jag ber om ursäkt om jag ironiserade arbetsskadorna.
Jag tycker ändå att vi skall klargöra vissa saker.

Att kakelfirmorna saltar beror nog mest på att den vanliga snickaren ofta inte har järnkoll på alla regler och förordningar inom branschreglerna och då detta kan avspegla sig i resultaten så vågar folk inte chansa utan ringer kakelleverantören.Ett badrum är en stor investering där minsta misstag kan få förödande kostnader i form av läckage och annat.Kakelfirmorna blir säkert nerringda av folk som känner att dom är det tryggaste valet.Precis som när man lämnar in bilen på service hos en märkesvärkstad istället för att välja "bosses bilservice"som kanske gjort jobbet bättre men då det är dumt att chansa.

Det verkar för mig lite som du ser ner på folk med endast gymnasieutbildning och att dessa inte borde tjäna mer än vad som krävs för att kunna betala av sitt csn.Detta är ett förlegat synset eftersom marknaden styr vad saker kostar och inte kostar.Finns det inga hantverkare så blir kostnaden därefter.Varför skall hantverkaren ta mindre betalt än han behöver.Man kan antingen bli skit förbannad eller bara se sanningen i vitögat och skratta.För det är faktiskt ganska roligt att se alla som jämrar sig över hur hutlöst dyrt allting är samtidigt som det står advokat eller Fastighetsmäklare på deras visitkort.
Ja så är det. Acceptera eller skola om dig om du vill.För nån rättvisa finns inte.
Dessutom kan du också sätta ett högre pris den dagen folk slutar utbilda sig inom IT ,så kan vi andra ondgöra oss över er IT-konsulter.För ni kommer väl inte att ta ut elektrikerpriser den dagen bara för att vara snälla.Nej då kommer vi få se fakturaposter som "Bredbansslitage"-"slitage av laptop"

ps:hoppas du har liiiite humor också
vi är ju alla lika goda kålsupare.
 
Redigerat:
ikeahantverkaren skrev:
Det verkar för mig lite som du ser ner på folk med endast gymnasieutbildning och att dessa inte borde tjäna mer än vad som krävs för att kunna betala av sitt csn.Detta är ett förlegat synset eftersom marknaden styr vad saker kostar och inte kostar.Finns det inga hantverkare så blir kostnaden därefter.Varför skall hantverkaren ta mindre betalt än han behöver.Man kan antingen bli skit förbannad eller bara se sanningen i vitögat och skratta.För det är faktiskt ganska roligt att se alla som jämrar sig över hur hutlöst dyrt allting är samtidigt som det står advokat eller Fastighetsmäklare på deras visitkort.
Ja så är det. Acceptera eller skola om dig om du vill.För nån rättvisa finns inte.
Dessutom kan du också sätta ett högre pris den dagen folk slutar utbilda sig inom IT ,så kan vi andra ondgöra oss över er IT-konsulter.För ni kommer väl inte att ta ut elektrikerpriser den dagen bara för att vara snälla.Nej vi är alla lika goda kålsupare.Skål
Inte alls, men jag tycker det är viktigt för samhället att det åtminstone inte är en förlustaffär att skaffa sig en högre utbildning, då det leder till brist på viktig kompetens, något som vi ser redan idag. Jag svarade bara på din kommentar om att revisorer minsan är dyra genom att förklara att revisorer måste åtminstone ta så mycket mer betalt att deras utbildning blir betald för att någon överhuvudtaget ska vilja bli revisor.

Jag har redan satt ett högt pris eftersom det är extrem brist inom min sektor, tror jag läste att det fattas närmare tio tusen personer bara i Skåne. Jag har inget emot tillgång och efterfrågan. Min poäng är bara att när man, som "lägre" (dåligt ord, men det finns inget bättre) utbildad tittar på högutbildades löner så ska man ha i åtanke att dessa oftast har dragit på sig stora skulder, avstått från inkomster i många år och har skjutit upp familjelivet för att kunna få dessa löner, som de dessutom har fått jobba i många år efter examen för att få. Som nyutexaminerad, efter 6 års studier, hade jag lägre lön än en jämngammal elektriker eller kakelsättare och jag ska betala 2000 spänn i månaden av mina skattade pengar i 21 år till innan jag har betalat för kalaset.
 
A
ikeahantverkaren skrev:
[QUOTE ingen utbildar sig när de kan tjäna lika mycket med en gymnasieutbildning.
Dessutom kan du också sätta ett högre pris den dagen folk slutar utbilda sig inom IT ,så kan vi andra ondgöra oss över er IT-konsulter.För ni kommer väl inte att ta ut elektrikerpriser den dagen bara för att vara snälla.Nej då kommer vi få se fakturaposter som "Bredbansslitage"-"slitage av laptop"
[/QUOTE]
Folk har redan slutat utbilda sig inom IT så det har redan hänt.

Det är skillnad på att ha ett högt timpris och att salta fakturorna. IT-konsulterna behöver inte hitta på fakturaposter som "Bredbansslitage"-"slitage av laptop" utan har oftast ett högt timpris som innefattar "Bredbansslitaget". För min del är det just de påhittade extraposterna som irriterar mig mest tillsammans med att man måste dubbelkolla antalet timmar som faktureras av en hantverkare för att inte bli blåst. Nej låt bli att "salta" och ta hellre ett högre timpris och låt bli att fuska med timmar och material så tror jag irritationen mot hantverkarnas priser skulle minska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.