Hej

Jag har fått tag på en tomt som jag har tänkt flytta min lilla stuga till. Stugan är för närvarande ca 65m2 varav ca 40m2 har en timmerstomme. Jag har i samband med flytten även tänkt bygga ut stugan med ca 25m2 och höja taket för att gå ifrån 1 plan till 1.5 plan.

Min fundering nu gäller stugans grund. Min tanke från början var att gjuta en torpargrund, men efter att ha läst om alla problem som detta kan medföra så har jag kommit fram till att det kanske inte är någon bra idé...

Stugan har fina furugolv som jag gärna skulle vilja ha kvar, dessutom så är min budget för det här projektet väldigt begränsad, därför känns det inte rätt att gjuta en platta, eller!?! Min nuvarnde teori är därför att skulle vara bäst gjuta plintar att ställa stugan på. Vad tror ni, skulle det vara ett bra alternativ?

Om ni nu anser att det är ett bra alternativ, hur gör man bäst? Hur tätt mellan plintarna? Storlek, form och armering för plintar och bottenklack? Hur mycket luft mellan mark och stuga? Hur ska marken behandlas, måste man ha singel under stugan? Marken består av 40cm matjord och sedan ren sand. Tomten ligger i Ångermanland.

Vore tacksam för alla eventuella råd!
 
C
:D
Jag (Norrlandskranar) flyttade ett hus för 2 år sedan byggyta 48m2. Ställdes på plintar i ren sand. Har inte rört sig ett dugg sedan dess(Skidstahus byggt 62).Eftersom Du har timmerstomme som så vitt jag förstår "sätter" sig på ett annorlunda sätt, "man" brukar rekommendera att det skall få sätta sig ett år,kanske Du bör avvakta med att göra färdigt till huset satt sig? Plintdjup 70 cm på btg platta 35x35.

carra
 
Avstånd mellan plintar bestäms av ett par andra saker:

Syllisolering - hur mycket isolering i golvet? Lämpligen minst 170mm. Då blir det c:a 2m mellan plintarna. Såna tabeller finns hos bygghandeln.

Dimensionering - lägga golvspån med trägolv, klinkers? avstånden kan skilja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.