apotekarnes
Från min huvudcentral i källaren går en matning (tre faser & jordskärm) ut genom grunden och sen är den nergrävd fram till ett uthus där en undercentral sitter. På ett annat ställe på gården kommer det snart att stå ett garage/carport som skall förses med stöm. Min idé är nu att sätta en kopplingsdosa utanför källarväggen (ovan mark alltså) och dela upp matningen till två kablar som sen går till varsin undercentral. Får man göra så eller måste kabeln gå helt obruten från huvudcentralen till undercentralen? Jag är inte speciellt sugen på att dra upp en ny matning från källaren, då jag skulle bli tvungen att gräva mig in under grunden.
 
Man kan dosa av en kabel, förutsatt att man använder samma area (eller större) på den nya kabeln som den gamla som man klipper.

Man bör helst ha lite "slack" på den gamla kabeln för att man ska nå att koppla ihop ledarna i dosan också, men i värsta fall kan man skarva, antingen att man förlänger ledarna lite i dosan, eller att man skarvar om den gamla kabeln, men det kräver lite mer material.

Dosan ska självklart vara av rätt klassning också för att man ska få göra detta...
 
Föreskrifterna säger inget emot parallellkopplade undercentraler.
 
kan du inte ta ström från undercentralen? eller blir det för långt bort? för en carport lär ju knappast behöva speciellt mycket ström, det lär ju räcka med en enfas 16A matning för motorvärmare och en lampa?
 
apotekarnes
Om jag tolkar alla trevliga (och snabba) svar rätt så kan man mycket väl ha två undercentraler från samma matning i källaren. Det är också helt okej att klippa av kabeln med matningen och dela upp den i en kopplingsdosa utomhus. Jag har gott om slack på kabeln så det är inga problem.

snaggletooth skrev:
Föreskrifterna säger inget emot parallellkopplade undercentraler.
Snaggletooth: är du elektriker eller liknande så du är helt säker på detta, för i så fall kan är det ju bara att börja gräva ner kabeln till carporten.

Denna fråga väcktes av min far (elektronikingenjör men inte elektriker) som ansåg att man bör ha en helt obruten kabel mellan central och undercentral.
 
apotekarnes
electrocuted skrev:
kan du inte ta ström från undercentralen? eller blir det för långt bort? för en carport lär ju knappast behöva speciellt mycket ström, det lär ju räcka med en enfas 16A matning för motorvärmare och en lampa?
Nja , jag skulle vilja kunna köra vedkapen, kompressorn och lite annat också, så en riktig undercentral behövs nog.
 
apotekarnes skrev:
Denna fråga väcktes av min far (elektronikingenjör men inte elektriker) som ansåg att man bör ha en helt obruten kabel mellan central och undercentral.
Gäller det signalkabel, och framförallt datakabel och brandlarmskabel gäller detta i allara högsta grad, men vanliga starkströmskbalar så går det bra, bara man utför det på ett bra sätt.
 
apotekarnes skrev:
Om jag tolkar alla trevliga (och snabba) svar rätt så kan man mycket väl ha två undercentraler från samma matning i källaren. Det är också helt okej att klippa av kabeln med matningen och dela upp den i en kopplingsdosa utomhus. Jag har gott om slack på kabeln så det är inga problem.


Snaggletooth: är du elektriker eller liknande så du är helt säker på detta, för i så fall kan är det ju bara att börja gräva ner kabeln till carporten.

Denna fråga väcktes av min far (elektronikingenjör men inte elektriker) som ansåg att man bör ha en helt obruten kabel mellan central och undercentral.
Jag är elinstallatör och har väl hunnit med att skarva en och annan kabel på 20 år, så utförs jobbet av ett proffs så finns inga hinder!
 
apotekarnes
Tack för svar snaggletooth. Då sätter jag igång med projektet så får min el-polare komma hit och koppla lite mot ett par öl och en pizza (efter installationen alltså).:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.