Är det ok att till en ringklocka - dörrklocka använda t ex :

Telekabel ELQXB 10x2x0,5

eller är den för klen?

trafo för ringledning är ofta 8V och 1A

fråga 2

är det någon risk att sätta tillbaka en gammal trafo ?

huset är från 1969 ev även trafon från friedland
 
Redigerat:
0,5mm2 tål ca 3A med lite marginal, så det ska vara ok, förutsatt att spänningen inte blir för hög (upp till ca 50 volt max)

En trafo är inte speciellt dyr att köpa ny, men fungerar den och den sitter väl åtkommligt så är det inga problem att fortsätta använda den.
 
jag är osäker men tror att kabeln har diameter 0,5mm vilket blir ca 0,2mm2

vad klarar den i A?
 
JanneSjo skrev:
jag är osäker men tror att kabeln har diameter 0,5mm vilket blir ca 0,2mm2

vad klarar den i A?
0.5 Amperé
 
oops, felläst av mig, yrkesskadad som man är...

det man kan göra är att para ihop ledarna 10 och 10 så får du en mycket större area totalt
 
ok finns det någon tabell som man kan titta på för hur mycket en viss diameter klarar avseende strömstyrka?

är det beroende av spänning eller bara beroende på strömstyrka vad en kabel klarar per viss area? (har för mig att det bara är strömberoende)
 
Mikael_L
Har trafon säkring på sekundären byter du ut den mot en 500 mA, så klarar ledningen strömmen. Ringklockan drar knappast 500mA.
 
ok ska kolla det - kan kanske vara smart att sätta säkring på sekundären om det inte finns - bör kanske gå att sätta sladdsäkring typ som i vissa bilar.

hittade en formel:
Area mm2 = 0,0174 * A * L*2 / 0,4 = 0,087*A *L

där L = kabelns längd

överslagsmässigt så pekade en annan källa på :
"Kabeln skall ha en area som är 1/10 av strömmen gånger kabelns längd. (enkel väg)"

dvs area mm2 = 0,1*A*L

vilket om det stämmer är en enkel tumregel

men det känns som tumregeln inte skulle funka på 230V10A - 10A och 10m skulle ju ge krav på 10mm2

men ovan tumregel kanske avser 12V - eller också är den fel??
 
Resistans koppartråd:

R = ρ * l / a

R = Resistans i Ω
ρ (rå) = konstant för ledningsförmåga (koppar c:a 0,0175 beroende på renhet)
l = längd i m
a = area i mm²
 
Mikael_L
JanneSjo skrev:
överslagsmässigt så pekade en annan källa på :
"Kabeln skall ha en area som är 1/10 av strömmen gånger kabelns längd. (enkel väg)"

dvs area mm2 = 0,1*A*L

vilket om det stämmer är en enkel tumregel

men det känns som tumregeln inte skulle funka på 230V10A - 10A och 10m skulle ju ge krav på 10mm2

men ovan tumregel kanske avser 12V - eller också är den fel??
Kan det möjligtvis vara en regel för anslutning av förstärkare och sånt i bilstereosammanhang?
För då är det minimalt spänningsfall som är viktigt, inte uppvärmning i kabeln.
 
JanneSjo skrev:
ok finns det någon tabell som man kan titta på för hur mycket en viss diameter klarar avseende strömstyrka?

är det beroende av spänning eller bara beroende på strömstyrka vad en kabel klarar per viss area? (har för mig att det bara är strömberoende)
Här är en tabell, lite ostrukturerad och amerikansk, men i alla fall: http://www.epanorama.net/documents/wiring/wire_resistance.html
Copper wire resistance table finns ungefär i mitten.

En lite bättre tabell: http://www.satellite-tv-hq.net/american-wire-gauge-chart-table.htm
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Kan det möjligtvis vara en regel för anslutning av förstärkare och sånt i bilstereosammanhang?
För då är det minimalt spänningsfall som är viktigt, inte uppvärmning i kabeln.
det är nog så det är formeln kommer ifrån planering av trådtjockel i båtar - så räknas nog på önskat spänningsfall.

jag tolkar tabeller mm som att jag kan köra med 2x4 trådar a 0,5mm diameter/0,2mm2 så borde jag klara 1A med råge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.