Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vi vill plantera en ny häck mellan vår granne och oss. Det har tidigare inte funnits någon alls där. Nr 1. Vad för buske skall man sattsa på? Gära en som växer fort, blir fort grön och är lätt skött. Hur djupt / brett måste jag gräva?
 
En fråga? Sätter ni häcken tillsammans med grannen eller en egen?
Om ni bestämer själva så måste den stå på er tomt och om den skall klippas måste ni få plats på andra sidan. Ett förslag är en thujahäck. Den går att köpa i rätt höga exemplar för en rimlig summa. Som klippt häck kan ni bestämma själva hur hög och bred den skall bli.
 
Vill inte ha en "barr" buske utan en med blad.
 
Vi har häggmispel, den växer snabbt och har blad. Kan klippas eller växa fritt. Men i vilken växtzon bor du?
 
maggan9 skrev:
Vi har häggmispel, den växer snabbt och har blad. Kan klippas eller växa fritt. Men i vilken växtzon bor du?

Jag har precis planterat en häggmispel. Hur mycket växer den per år cirka? Är den lätt och få tät?
 
Hej på er,
Klippt häck? Välj avenbok eller idegran. Dessa två är helt klart det bästa man kan ha som häck, om plånboken mäktar med. Inte så förtjust i barr... helt ok men Tuja har inga barr... jaja, jag kände för att bli lite viktigt för en sekund...

Friväxande? Syrén kanske om utrymmet tillåter men inte vanlig Syringa vulgaris för det blir så mycket rotskott. Är det gräsmatta på båda sidor om häcken så klipps de ju av så då är det inte lika "farligt". S. josikea ´Holger´ är annars ett bra alt, vit blomning.


kolla här:
http://www.odla.nu/artiklar/hackar_2.shtml

Vilken häggmispel är det som menas?
Amelanchier alnifolia fk ALVDAL E / bärhäggmispel
Amelanchier arborea 'Robin Hill' / stor häggmispel
Amelanchier laevis fk BÄCKLÖSA E / kopparhäggmispel
Amelanchier laevis 'Höstfackla' E / kopparhäggmispel, trädtyp
Amelanchier lamarckii fk ULTUNA E / prakthäggmispel
Amelanchier spicata E / häggmispel (min egen favorit)

Och för guds skull, välj inte någon av de olika Crataegus, hagtorn!

/Johan
 
Redigerat:
Jag har en häck av spicata som har nått önskad höjd, ca 3 m. Det har nog tagit 7 -8 år innan den blev riktigt bra. Den står överst i en slänt så betingelsena har väl inte varit de bästa. Jag beskär den varje år genom att ta bort de grövsta grenarna så att det ständigt kommer nya grenar nerifrån, då blir den inte så bladfattig i botten.
 
Kan inte någon av er med en uppvuxen, friväxande häggmispelhäck lägga in en bild eller två? Hur tätt planterade ni och hur stora var häckplantorna?
 
Dessutom: hur bred blir den friväxande spicatan?
 
Nu har jag lagt in en bild i galleriet. Hoppas det går att det går att se hur den ser ut. Häcken är ca 50 cm bred och jag klipper bort några grenar per år som växer utåt men den tar minimalt med tid att sköta. Jag har planterat med ca 50 cm mellanrumm och det var krukodlade plantor jag satte.
 
Tack för titten! Det där måste ju bli ett heltätt insynsskydd när löven kommer?!
Planterade du i snörrät rad?
 
Ja inte syns det mycket igenom den och dessutom är den en bra vindbarriär för de växter som finns i rabatterna. Den är planterad i snörrät rad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.