Hej.
Vi befinner oss i start groparna med aatt bygga ett hus helt i sten. Vi vill att även taket är i sten. Vi söker tips på vilket sten material som är bäst och gärna tips på hur man kan räkna ut pris. Tanken är att vi skall ha underhållsfris fönster där tre stora partier på bottenplanet skall var vikväggar i glas så att vi kan öppna upp mot altanen på sommaren. Tar gärna emot tips på fönstervikväggar som är underhållsfris och har god isoleringsförmåga. Taket vill vi ha i underhållsfri plåt, tips mottage gärna även här.
 
Hej

Antar att ni med tak, menar mellanblklag? (innertak/ceiling)

Eftersom underhällsfri plåt på taket (roof) efterfrågas

Vad menar ni med sten?
Natursten / Betong / Leca (Lättklinker) eller Siporex (skum)

Inget separat/inbyggt isoleringsskikt i väggarna?
 
Hej Caritabaar

Tyvärr så finns det ej helt underhållsfria material, dock har olika material och konstruktioner olika långa undrhållscykler. om man tittar på allmännyttans statistik så har tegelfasader och aluminiumfönster väldigt bra värden. Jag förstår ej heller om du menar att mellanbjälklaget eller yttertaket ska vara i stenmaterial? En av de få byggnader jag vet som har ett plåtklätt yttertak av sten är Pantheon i Rom som helt saknar träunderbyggnad, denna har dock en sfärisk form som underlättar en sådan konstruktion iom att krafterna kan fördelas ned i de tjockare väggmurarna. Man kan ju annars tänka sig ett vindsbjälklag i av exempelvis prefabricerade håldäcksplattor i betong med takstolar av trä ovanpå. Som väggmaterial skulle du då kunna välja exempelvis betong, tegel eller leca. För att inte behöva bygga extremt tjocka väggar pga energibehovet bör ni även ha ett isoleringskikt ganska långt ut i väggkonstruktionen. På så sätt kan man dra fördel av den tunga stommens höga värmekapacitet.

Lycka till med bygget
 
Jösses, det är mycket att tänka på. Tanken med tak i sten var att huset skulle vara bransäker hela vägen upp!
När jag skriver at huset skall byggas helt i sten så undrar jag vilken typ av "sten" som är "bäst" att välja. Känns som en djungel när jag surfar runt, det finns så mycket olika stenar att välja emellan. Vi vill anlite en arkitekt för att få hjälp med att forma våra tanker till en ritning som vi sedan kan gå vidare med för att med hjälp av ritningen få offerter av byggnadsherrar och sten leverantörer.
Tacksam för alla tips!
 
Du kan ha HD-F deck som tak. Väldigt vanligt på industri/kontor/hyres hus som tak även en del villor med platt tak
 
caritabaar skrev:
... få offerter av byggnadsherrar och stenleverantörer ...
Lite tips så här i din byggfasbörjan och maa språkförbistring ... Istället för byggnadsherrar - skriv byggleverantörer eller byggentreprenörer ... märk väl att byggherre kommer du att vara själv - och byggherren har det största ansvaret när det gäller husbygget.
 
Vad är HD-F deck? Jag letar på nätet utan framgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.