16 010 läst · 122 svar
16k läst
122 svar
2 offerter, L/V eller Berg, Vad välja??
Jag har redan säkrat ner.
Fast den fasta kostnaden kommer man ju inte ifrån oavsett om man väljer bergvärme eller luftvattenvärme så jämför man de alternativen så får man nog säga att den fasta avgiften är just fast, och sedan tillkommer förbrukningen som kostar ca 80 öre/kwh.
Fast den fasta kostnaden kommer man ju inte ifrån oavsett om man väljer bergvärme eller luftvattenvärme så jämför man de alternativen så får man nog säga att den fasta avgiften är just fast, och sedan tillkommer förbrukningen som kostar ca 80 öre/kwh.
Ok, trodde du körde med luftvärmepump och då säkrar man ju knappast ner om man inte är våghalsig eller bor i Skåne.jonand skrev:
Var hittar du RÖRLIGT till 80 öre? Dvs inte bundet 1 eller 3 mån.jonand skrev:
Och betalar du inget per kwh till nätbolaget för leveransen?
Redigerat:
Då hade du ju för hög huvudsäkring redan innan du installerade luftvärmepumpen - surt att ha betalat högre avgift i onödan.
Så vad betalar du totalt per kwh exklusive fast avgift för tillfället?
Så vad betalar du totalt per kwh exklusive fast avgift för tillfället?
det finns i dag många luft vatten värmepumpar som klarar både -16 & -20 graders kyla. men det inebär bara att värmepumpen inte stängs av fören vid den ute tempraturen.
värmepumpen kommer att ha lågt cop & låg efekt, så elpatronerna kommer att gå långt inan den stängs av.
värmepumpen kommer att ha lågt cop & låg efekt, så elpatronerna kommer att gå långt inan den stängs av.
jonand skrev:
Jepp, och elpatronen beror dessutom på hur man dimensionerat effekten. Om man dimensionerar pumpen så att den har tillräcklig effekt vid en viss temperatur, så behövs ingen elpatron vid den temperaturen. Elpatronen kopplar inte in för att COP är under 2, inte ens för att COP är låg "på riktigt", den kopplar in först när pumpen inte räcker till. Så det handlar om att dimensionera efter det man vill åstadkomma.
--- Mats ---
Förtydligande: De flesta L/V-värmepumpar stannar förr eller senare när temperaturen sjunker oavsett om de klarar att värma huset eller ej. Ex: CTC EcoAir utan EcoEl eller EcoLogic stannar vid -10 grader.Mats Bengtsson skrev:Jepp, och elpatronen beror dessutom på hur man dimensionerat effekten. Om man dimensionerar pumpen så att den har tillräcklig effekt vid en viss temperatur, så behövs ingen elpatron vid den temperaturen. Elpatronen kopplar inte in för att COP är under 2, inte ens för att COP är låg "på riktigt", den kopplar in först när pumpen inte räcker till. Så det handlar om att dimensionera efter det man vill åstadkomma.
--- Mats ---
Det är ju detta som gör att man i normala fall inte vill säkra ner eftersom hela huset då och då behöver värmas med elpatron.
Bra förtydligande, det fanns med från början i diskussionen men borde nämnts i min summering med. Om man skall säkra ner beror i första hand på den huvudfaktorer du påminde om här, för när pumpen stannar måste man klara hela behovet på bara el. Sedan beror säkringens storlek till en del på pumpens effekt vid de lägsta temperaturer man dimensionerar för, och nödvändig framledning vid de temperaturerna, då man kan behöva eltillskott utöver pumpen.robertdigital skrev:Förtydligande: De flesta L/V-värmepumpar stannar förr eller senare när temperaturen sjunker oavsett om de klarar att värma huset eller ej. Ex: CTC EcoAir utan EcoEl eller EcoLogic stannar vid -10 grader.
Det är ju detta som gör att man i normala fall inte vill säkra ner eftersom hela huset då och då behöver värmas med elpatron.
Om man har en pump som går ner till de temperaturer man vill dimensionera för och speciellt om den där har tillräcklig effekt, och man inte behöver mer framledningstemperatur, då kan man tryggt säkra ner, antingen COPen är 2 eller 1.8 eller något annat lågt, COPen är inte huvudfrågan, huvudfrågna är uteffekten.
--- Mats ---
verkningsgaraden sjunker om ute tempen är kallare, så man får överdimensionera regält om den inte ska behöva elpatron.
sen att en luft/litf har skaplig cop, inte bär inte att luft/vatten har det !
en ska man ska tänka på med luf/vatten är att ditt radiatorvatten går i ute delen, så om det blir stömavbrott & det är minusgrader ute. så har man ett problem efter några timmar... (är man hemma kan man ju tömma den delan av systemet, men är man bortrest är det värre
sen att en luft/litf har skaplig cop, inte bär inte att luft/vatten har det !
en ska man ska tänka på med luf/vatten är att ditt radiatorvatten går i ute delen, så om det blir stömavbrott & det är minusgrader ute. så har man ett problem efter några timmar... (är man hemma kan man ju tömma den delan av systemet, men är man bortrest är det värre
Om effekten räcker till behovet, och är vald för att klara behovet, varför kallar du den överdimensionerad? Skall man dra ditt resonemang till sin spets finns det bara två lägen:CarMan skrev:verkningsgaraden sjunker om ute tempen är kallare, så man får överdimensionera regält om den inte ska behöva elpatron.
sen att en luft/litf har skaplig cop, inte bär inte att luft/vatten har det !
en ska man ska tänka på med luf/vatten är att ditt radiatorvatten går i ute delen, så om det blir stömavbrott & det är minusgrader ute. så har man ett problem efter några timmar... (är man hemma kan man ju tömma den delan av systemet, men är man bortrest är det värre
1. Effekten räcker inte till för det man vill åstadkomma. Uppenbart underdimensionerad (och jag håller med)
2. Effekten räcker till för det man vill åstadkomma. I din terminologi "överdimensionerat".
Om det mellan underdimensionerat och överdimensionerat inte finns någonting, är du då inte lite partisk? Har du ingen möjlighet att tänka dig att det beror sig på både husets värmebehov, och klimatet på platsen, och mängden vatten i värmesystemet, och ...
--- Mats ---