Jag har lyxat till det o låter det lokala elbolaget leverera strömen genom desas kablar ända in i mit hus. denna tjänsten kostar mig nästan 400:-/ månad
Deta gör at mitt torala elpris hamnar över 1 krona
 
Jag har redan säkrat ner.
Fast den fasta kostnaden kommer man ju inte ifrån oavsett om man väljer bergvärme eller luftvattenvärme så jämför man de alternativen så får man nog säga att den fasta avgiften är just fast, och sedan tillkommer förbrukningen som kostar ca 80 öre/kwh.
 
jonand skrev:
Jag har redan säkrat ner.
Ok, trodde du körde med luftvärmepump och då säkrar man ju knappast ner om man inte är våghalsig eller bor i Skåne.

jonand skrev:
Fast den fasta kostnaden kommer man ju inte ifrån oavsett om man väljer bergvärme eller luftvattenvärme så jämför man de alternativen så får man nog säga att den fasta avgiften är just fast, och sedan tillkommer förbrukningen som kostar ca 80 öre/kwh.
Var hittar du RÖRLIGT till 80 öre? Dvs inte bundet 1 eller 3 mån.
Och betalar du inget per kwh till nätbolaget för leveransen?
 
Redigerat:
Jag skulle kolla på compricer.se om jag letade nytt elleverantör, prova där. Känns det vågat att binda en månad ? :)
Det går bra att säkra ner ändå, om man inte tvunget måste använda dubbelugn och kapsåg när det är minus 30.
 
Då hade du ju för hög huvudsäkring redan innan du installerade luftvärmepumpen - surt att ha betalat högre avgift i onödan.
Så vad betalar du totalt per kwh exklusive fast avgift för tillfället?
 
OT
Det hade säkert varit surt, om jag hade gjort det.
Det beror på hur man räknar.
 
Hejsan,

Angående Daikin offerten så har jag förstått det som att värmepumpen jobbar ner till -16 grader och klarar sig själv från -2,4 grader, om jag nu förstått det rätt.

Mikael
 
det finns i dag många luft vatten värmepumpar som klarar både -16 & -20 graders kyla. men det inebär bara att värmepumpen inte stängs av fören vid den ute tempraturen.
värmepumpen kommer att ha lågt cop & låg efekt, så elpatronerna kommer att gå långt inan den stängs av.
 
Ja, det beror på hur man definerar lågt COP. De flesta luftluftvärmepumpar har mer än två i COP vid -15.
 
jonand skrev:
Ja, det beror på hur man definerar lågt COP. De flesta luftluftvärmepumpar har mer än två i COP vid -15.

Jepp, och elpatronen beror dessutom på hur man dimensionerat effekten. Om man dimensionerar pumpen så att den har tillräcklig effekt vid en viss temperatur, så behövs ingen elpatron vid den temperaturen. Elpatronen kopplar inte in för att COP är under 2, inte ens för att COP är låg "på riktigt", den kopplar in först när pumpen inte räcker till. Så det handlar om att dimensionera efter det man vill åstadkomma.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jepp, och elpatronen beror dessutom på hur man dimensionerat effekten. Om man dimensionerar pumpen så att den har tillräcklig effekt vid en viss temperatur, så behövs ingen elpatron vid den temperaturen. Elpatronen kopplar inte in för att COP är under 2, inte ens för att COP är låg "på riktigt", den kopplar in först när pumpen inte räcker till. Så det handlar om att dimensionera efter det man vill åstadkomma.

--- Mats ---
Förtydligande: De flesta L/V-värmepumpar stannar förr eller senare när temperaturen sjunker oavsett om de klarar att värma huset eller ej. Ex: CTC EcoAir utan EcoEl eller EcoLogic stannar vid -10 grader.
Det är ju detta som gör att man i normala fall inte vill säkra ner eftersom hela huset då och då behöver värmas med elpatron.
 
robertdigital skrev:
Förtydligande: De flesta L/V-värmepumpar stannar förr eller senare när temperaturen sjunker oavsett om de klarar att värma huset eller ej. Ex: CTC EcoAir utan EcoEl eller EcoLogic stannar vid -10 grader.
Det är ju detta som gör att man i normala fall inte vill säkra ner eftersom hela huset då och då behöver värmas med elpatron.
Bra förtydligande, det fanns med från början i diskussionen men borde nämnts i min summering med. Om man skall säkra ner beror i första hand på den huvudfaktorer du påminde om här, för när pumpen stannar måste man klara hela behovet på bara el. Sedan beror säkringens storlek till en del på pumpens effekt vid de lägsta temperaturer man dimensionerar för, och nödvändig framledning vid de temperaturerna, då man kan behöva eltillskott utöver pumpen.

Om man har en pump som går ner till de temperaturer man vill dimensionera för och speciellt om den där har tillräcklig effekt, och man inte behöver mer framledningstemperatur, då kan man tryggt säkra ner, antingen COPen är 2 eller 1.8 eller något annat lågt, COPen är inte huvudfrågan, huvudfrågna är uteffekten.

--- Mats ---
 
verkningsgaraden sjunker om ute tempen är kallare, så man får överdimensionera regält om den inte ska behöva elpatron.

sen att en luft/litf har skaplig cop, inte bär inte att luft/vatten har det !

en ska man ska tänka på med luf/vatten är att ditt radiatorvatten går i ute delen, så om det blir stömavbrott & det är minusgrader ute. så har man ett problem efter några timmar... (är man hemma kan man ju tömma den delan av systemet, men är man bortrest är det värre
 
CarMan skrev:
verkningsgaraden sjunker om ute tempen är kallare, så man får överdimensionera regält om den inte ska behöva elpatron.

sen att en luft/litf har skaplig cop, inte bär inte att luft/vatten har det !

en ska man ska tänka på med luf/vatten är att ditt radiatorvatten går i ute delen, så om det blir stömavbrott & det är minusgrader ute. så har man ett problem efter några timmar... (är man hemma kan man ju tömma den delan av systemet, men är man bortrest är det värre
Om effekten räcker till behovet, och är vald för att klara behovet, varför kallar du den överdimensionerad? Skall man dra ditt resonemang till sin spets finns det bara två lägen:

1. Effekten räcker inte till för det man vill åstadkomma. Uppenbart underdimensionerad (och jag håller med)
2. Effekten räcker till för det man vill åstadkomma. I din terminologi "överdimensionerat".

Om det mellan underdimensionerat och överdimensionerat inte finns någonting, är du då inte lite partisk? Har du ingen möjlighet att tänka dig att det beror sig på både husets värmebehov, och klimatet på platsen, och mängden vatten i värmesystemet, och ...

--- Mats ---
 
oj oj oj...

Klart alla värmesystem har mängder med variabler, specielt när man sen räknar in alla hus det kan sitta i & alla platser det kan ligga på.
Trodde inte nån var osäker på deta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.