Hej,

Nu till våren är det dags att bygga en friggebod kombinerad med vedbod och redskapsförvaring. Vi ska bygga med lösvirke från grunden så vi får samma panel som på huset och att allt går i samma stil. En önskan vi har är att få in ett ganska stort (ca. 60cm i diameter) runt fönster på den ena väggen för att få lite ljusinsläpp i redskapsdelen. Skulle det fungera att bara gå till glasmästaren och få en rund glasskiva tillskuren, och sedan tillverka en karm själv genom att såga ur en skiva (OSB, MDF eller plyfa kanske?). Som sagt behövs ingen isolerande förmåga eller så, alla färdiga fönster jag hittat har kostat en ganska bra slant, det är därför hemtillverkningen har dykt upp i tankarna. Kan det bli problem med kondens på insidan av fönster tror ni? Man vill ju inte att det ska rinna fullt i vatten på insidan och på sikt förstöra karm/vägg.

Många funderingar blir det. :) Tacksam för synpunkter och hjälp
 
Måste rutan vara rund? Kan man inte ta en vanlig fyrkantig gammal ruta och bygga en rund karm och låta resten av glaset gömmas i väggen på nåt sätt? Hehe :p Typ så har jag funderat på att göra ett runt fönster.. fast jag orkar inte..
 
Det var ett bra tips från Karl_84. Om Du annars tågar iväg till glasmästare, så kan du säkert handla ett billigt isolerglas, som blivit över. Annars kostar ett runt isolerglas (2-glas) 600mm ca 800:-
Jag köpta färdigt, strax under 3000
mosaik.jpg
 
Redigerat:
Bästa är att köpa en rund ruta, är ingen konst att fixa till en schysst karm, bara stoppa ner två små reglar i botten på det runda hålet o sen skruva fast dem innifrån, lister kan du göra av mdf, se bara till att måla dem ordentligt !
 
Om jag skulle snåla med ett dylikt projetk skulle jag ta en 4kantig ruta och skära av hörnen och sen bygga in det i en karm av lämpligt material.

Men då gillar jag att snickra.

Kodens blir det om du har dålig ventilation. Det blir det nästan oberoende om du har en glas eller 2 glas om det fallerar på ventilationen.
 
Skulle bugga upp "karm" av tunn plyfa som böjs rund.
I flera lager till lagom tjocklek nås ;) .

Mvh Putte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.