Förra sommarentog vi ner en stoooor granhäck mot vår granne skogen. Då växte det upp nässlor, både där häcken stått och flra meter in i skogen. Vi har små barn som vill leka i skogsbrynet och nässlorna ställer till bekymmer. Förra året försökte vi hålla efter med trimmer men nässlorna hade en rejäl växtkraft. Nu har nässlorna börjat titta fram och på bara en vecka växt 15 cm. Vi har därför börjat fundera på alternativ, finns det? En sak som jag skulle vilja göra, men som jag inte vet är genomförbar, är att lägga ut ngn form av markduk som nässlorna inte kan växa igenom men som man kan så gräs över. Går detta?
 
Nässlor är faktiskt ena livaktiga rackare. Jag fick kämpa en del för att få bort ett litet bestånd där vi bodde förut. De är perenner och rätt bra på att skjuta upp igen från roten. Dessutom sprider de sig med rotutlöpare, långa, rätt tunna men sega trådar strax under jordytan. Trimmer kan nog aldrig leda till annat än massor av låga nässlor.

Dra upp allt med rötterna var det som funkade för mig men ni har kanske litet för stor yta med nässlor för den taktiken...

Övertäckning ett par år kan nog fungera. Vet inte med vilket material, har hört svart plast, men det låter som om det borde finnas någonting bättre? Markduk, geotextil och liknande. Alla sådana är inte "ogrästäta" men många är det - fråga handlaren.
Är det en duk som släpper igenom ljus måste man ha något ovanpå för att inte ogräset ska leva vidare under, så din idé om att lägga på ett lager jord och så gräs är inte dum. Jag har inte sett det själv men har hört talas om folk som har gjort så (i o f s ovanpå plast) fast inte som en permanent lösning utan det har tagits bort efter ett par-tre år.

Ett möjligt problem...det lät som om nässelbeståndet går en bit utanför er tomt? Och där kan ni ju egentligen inte täcka över? Risken är då att nässlorna sprider sig tillbaka in med sina rotutlöpare.
Samtidigt är brännässla en ganska opportunistisk växt. Den blir yvig när den får utrymme, precis som ni såg när granhäcken togs bort. Om ni ger den ett avbräck på något sätt - gräver upp de värsta ruggarna kanske - och sedan planterar något frodigt och livskraftigt innan den får fart igen, så kommer den kanske inte att göra så mycket väsen av sig.
 
Hemmakatten
Spraya/pensla/vattna "Round up" på nässlorna.
 
Ryck upp dem med rötter så stort område ni orkar och gräv sedan ett dike där ni lägger en barriärtextil och grus, eftersom de sprider sig mest rotledes. Upprepa och utöka området säsongsvis, plantera stor daggkåpa eller annan marktäckare som växer snabbt.
Gör nässelpesto nu på våren ;-) jättegott!
 
Hemmakatten skrev:
Spraya/pensla/vattna "Round up" på nässlorna.
Vad är round up för något? Är det farligt/giftigt?
 
Linisen_01 skrev:
Vad är round up för något? Är det farligt/giftigt?
Round up är ett ogräs bekämpnings medel. Medlet tas upp av växternas blad och åker in i dess system. Efter någon vecka ser man att bladen gulnar och växten dör.
Medlet är lite svår nedbrytbart sägs det....vet ej om det stämmer fast nyttigt kan inget av alla dessa ogräsmedel vara som finns.
 
En vanlig pressening är ganska effektiv. Dock inte lättviktsvarianterna(de släpper igenom för mycket ljus). Annars är trimmern eller om möjligt gräsklipparen ett rätt effektivt vapen. Ingen växt mår bra av att bli nedsnaggad till en cm längd ca 1 gång i veckan
 
Fox skrev:
Round up är ett ogräs bekämpnings medel. Medlet tas upp av växternas blad och åker in i dess system. Efter någon vecka ser man att bladen gulnar och växten dör.
Medlet är lite svår nedbrytbart sägs det....vet ej om det stämmer fast nyttigt kan inget av alla dessa ogräsmedel vara som finns.
Kan hunden eller katten gå lös på dessa områden utan att dom får "gift" i sig?
 
Att dra upp nässlor med så mycket rötter som möjligt är ganska rogivande när man är arg eller upprörd. Det är dessutom ganska effektivt.
Men jag har ett annat experiment på gång. På en kulle med mycket tistlar och nässlor har jag lagt ut ett tjockt lager tidningar, och så bark uppepå. Sen har jag planterat några torktåliga blommor också. De fick lite jord ovanpå barken. Tidningar har jag samlat hela vintern.
Det ska bli intressant att se om tidningarna håller så länge som det krävs för att ogräset ska dö. Fungerar det har jag flera, större kullar att fortsätta på, i stället för att rensa för hand.
 
Intressant experiment EB. Keep us posted .. har själv hur mycket brännässlor som helst men har inte orkat formulera en plan ännu. De mitt i gräsmattan har jag bara klippt ner med åkgräsklipparen. På en del strategiskt viktiga ställen har jag kört rotutryckningsmetoden och på andra ställen har jag inte orkat och bara blåst över med trimmern. Det var för övrigt så jag lärde mig att inte köra trimmer barfota! Ouch ..
 
Hemmakatten
Linisen_01 skrev:
Kan hunden eller katten gå lös på dessa områden utan att dom får "gift" i sig?
Ja, det kan de.
 
Round-up ska vara nedbrytningsbar på två veckor enligt tillverkaren, husdjuren tar inte skada.
Det fungerar effektivare än att försöka dra upp alla små gula trådar (rötterna), en liten bit av en rot blir snabbt ett nytt rot-system så det är en hopplös match.

Enklast köper man en "påfyllnings flaska" med koncentrat och en pump flaska, sedan är det bara att sprida, det är endast växterna som har fått round-up på bladen som dör, de andra lever vidare.
 
Sådär då har man flyttat in i huset, förra ägarna lämnade bla en dunk ogräsättika. Vad är det? Skulle det kunna fungera på nässlorna. Tror ni det är giftigt för djuren?
 
ogräsättika är ett svagt bekämpningsmedel. Funkar på så späda ogräs, men inte på etablerade nässlor.
Nässlor är relativt lätta att gräva upp på våren när dom första bladen visar sig. Dom har visserligen mycket rötter, men dom är ytliga och lätta att dra bort. Om du varje vår i ett par års tid gör detta så blir du av med dom.
Ett annat sätt är att täcka området med svart plast under två års tid. Sedan finns det förstås nässlefrön kvar i jorden, så man får hålla efter småplantor första tiden.
 
Sommartorparn> Funkar ättikan på gårdsplanen där vi har småsten? Massa ogräs har vuxit upp där. Är det giftigt för djuren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.