Jag har ärvt ett gammalt 2-våningars timmerhus som värms främst med vedspis och kakelugnar. Huset har isolerats rum för rum, men nu återstår köket på bottenvåningen. Köket är enormt på sedvanligt gammalt vis. Som jag har förstått det består väggarna av enbart timmer med papp och tapet på insidan.

Köket behöver isoleras och har jag otur måste även en trossbotten läggas "över" torpargrunden. Min oro är att när jag väl har isolerat så kommer huset bli alldeles för tätt, men jag har också kollat en del om ventilation och det verkar som det mesta av inomhusluften kommer stiga ut genom skorstenen via kakelugnar, spis och ventilationsluckan över spisen.

Kan någon några tips om var jag kan läsa mer om detta. Räcker det med den ventilation som finns, eller måste jag ta upp nya ventiler?

Till saken hör också att på grund av husets rätt korkade konstruktion skulle det behövas tas upp en trappa från köket till övervåningen, vilket även det spär på min oro om att fuktig luft kommer ansamlas på övervåningen som är tilläggsisolerad och därmed ganska tät. Det finns dock en kakelugn även där.
 
Tror du får flera träffar här så jag flyttade tråden hit.

Du bör iallfall se till att du har frånluft i badrummen. Dvs sätta fläktar där. I Sovrum & V-rum så bör du sätta in Till Luftventiler.

Sen bör du även se till att ventilationen kan vandra igenom huset (innomhus). Tex genom en glipa i dörren eller liknande.

Jag tror det finns köks fläktar som går på lågvarv hela tiden.

Detta är den billigaste (i allfall i engångs kostnad) & kanske enklaste sättet att lösa det hela på.
Att lita på att självdraget skulle göra sitt, skulle jag inte rekomendera.

Helst ska du ha en riktig frånluft fläkt på vinden & dra en massa rör till den fläkten. Men det är inte alltid det går att lösa på ett bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.