Hejsan!
Är fullt medveten om att en elektriker måste utföra denna typen av installationer, men jag frågar ändå för att få lite mer kött på benen och av ren nyfikenhet:

Idag finns endast en spis men jag planerar koppla in ugn, häll samt diskmaskin. Det verkar som det går tre faser till en koplingsdosa bakom spisen. Säkringarna är på 10A+10A+15A. Antagligen har tidgare ägare bytt ut 15A-säkringar mot 10A när de gått. Jag provade nämligen att flytta 15A-säkringen till de andra två platserna och det är samma bottenplatta. Så det borde ju alltså gå att säkra av med 16A+16A+16A ?

Det ser ut som spisen idag går på 2-fas av någon anledning? 2 faser + jord + nolla ? En vit kabel som hänger lös...
se bild: http://img111.imageshack.us/my.php?image=eltv2.jpg


Finns det något smart sätt koppla detta så jag kan köra diskmaskin, ugn och häll på dessa tre säkringar? (elkablarna som kommer fram bakom spisen)

skulle jag koppla in en diskmaskin på något av de befintliga uttaget i köket skulle det hamna på samma säkring(10A) som micro, kylfrys, dator m.m., så det känns inte som något bra alternativ. JAg har även en ledig säkring (troligvis bara varit ihopkopplad med en gammal ringklockan som ej används). JAg vill helst inte dra utanpåliggande kablar från proppskåpet till köket.

Tacksam för alla tänkbara svar!
 
Hej.

Jag tror att du kommer att bli tvungen att dra fram något kompleterande. Har precis installerat häll, ugn och diskmaskin. 2*16A till hällen, 1*16A till ugnen och 1*10 A till diskmaskinen. 16A kräver en grövre kabel än vad 10A kräver (2,5 mm2 respektive 1,5 mm2 har jag för mig.)
I ditt fall skulle jag nog ta och dra en kabel till om du har plats i skåpet.

Henrik
 
Är de matningar du har idag 2,5mm2 får du säkra dem med 16A. Då klarar du att driva häll och ugn på det. Diskmaskinen behöver en ny matning från centralen.
 
Tror nog närmare bestämt att du har 3fas fram. Den svarta, bruna & blåa trådarna från din nuvarande spis är nog kopplade till varsin fas. Alltså 3fas+Jord.
Den vita tråden som är isolerad i spisdosan är nog nolla fram. Mät och kolla.
Är det 2,5mm2 så få du säkra 16A. Bör klara klara ungnen så 1fas 10A och hällen på 2fas 16A.
Som sagt innan bör diskmaskinen ha en egen säkring och resten av köket 1-2 säkringar beroende på användnings-område.
 
Redigerat:
hm, jaha intressant, så du tror att spisens anlsutning inte har någon nolla? så det blir det jordkabeln som får agera nolla istället då? för det måste väl finnas en nolla för att det ska fungera?
 
Inte nödvändigtvis. EN 3 fas apparat som en spis kan fungera utan nolla. Det beror på om den är märkt för att köra på 400V eller 230V. I moderna sammanhang med hällar och spisar med diverse elektronik, så krävs nästan alltid nolla.

Att använda skyddsjord som nolla är ett ganska vanligt och ganska farligt sätt att fuska. Absolut inget att rekomendera. Och fungerar dessutom inte alls om du har jordfelsbrytare, den avslöjar obönhörligen fusket och löser ut.
 
Har en relaterad fråga

Läge idag:
Spis som idag är en trefasspis 400V, troligtvis finns jord men ingen nolla i uttaget (har inte öppnat och kollat ännu). Allt uppsäkrat till 16A.

In skall en induktionshäll (2 faser+N) på samma plats som spisen samt en inbyggnadsugn (1 fas + N) på annan plats i köket.
Förutsättningen är att en ny nolla dras från centralen fram till befintligt spisuttag, men hur gör man med ugnen? Kan man ta en av de "överblivna" faserna från spisuttaget, klamra upp en 2,5mm EKLK eller EKK under/bakom bänkskåpen till ett utanpåliggande 16A vägguttag?

Måste nollan som dras om från centralen till spisuttaget dras med en större diameter då flera faser/förbrukare delar på samma nolla (vet inte riktigt hur de olika lasterna i induktionshäll och ugn påverkar fasförskjutningen)?
 
Spisen går troligtvis på trefas och den vita kabeln är nollan som för tillfället inte används. Att det blivit så här beror på att någon dragit sönder kopplingsplinten till skyddsjorden (den i mitten) och därför använt den som tidigare använts för nollan. Eventuellt så kan den vita vara en fas som inte behövs om spisen är en 2fas+nolla men det är mindre troligt att man kört en avikande färg för en fas isf nollan. Men mäta är att veta... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.