Hemmakatten
Det blir också mycket dyrt om det börjar läcka in om bara nåt år. Om du river bort den gamla pappen och åtgärdar den insjunkna biten och sedan tar dit en takläggare som svetsar ny takpapp så spar du in en del pengar. Vet inte var du bor, men vi har anlitat en och samma takläggare (han bor söder om stan) två gånger (gamla och nya husen) för pappläggning som vi tycker är mkt duktig. Om du vill kan du få hans namn och telefon.
 
Hemmakatten, skicka gärna takläggarens namn och nummer. Det skadar inte att ringa. Jag önskar att jag också kunde rekommendera någon, men tyvärr - jag brukar tom ha svårt att få folk att dyka upp på småjobb...
 
Nikolay: Kan du inte behålla det som ligger på nu då (om det inte är i så dåligt skick) och sedan läkta upp till mer än 6 graders lutning och lägga plåt på ?

I värsta fall kommer ju då plåten släppa igenom pyttelite som pappen under tar hand om

/K
 
Jag har tidigare övervägt det men släppt idén - det blir helt enkelt för fult. Redan nu har garaget en lite märklig V-konstruktion om man tittar på det från sidan. Detta eftersom betongplattan och taket lutar åt olika håll. Om jag ytterligare förstärker detta kommer det inte att se klokt ut, trot jag.
 
Om taket läcker hade jag helt klart rivit bort all papp och undersökt råsponten, speciellt då du verkar ha en sänka på taket. Sedan kolla hur mycket virke som behövs bytas ut och ordna med detta. Efter det lägger du en underlagspapp som spikas enligt anvisningarna och när den ligger på plats är det bara att lägga på ytpappen. När det rör sig om tak med en lutning på ca tre grader tror jag inte det finns så många produkter till oss gör-det-självare förutom Mataki Självtäck 5000 och Icopal Top Safe. Likvärdiga produkter som jag tror ligger på ca 100 kronor kvadraten. Pappen är förvisso självklistrande men man kan värma med varmluftspistol eller gasolbrännare, vilket man ska göra vid eventuell skarvning.

Att lägga takpapp inbillar jag mig inte är raketforskning. Speciellt inte på ett garagetak som jag antar saknar både skorsten och ventilationsrör i taket. Är man bara noga när man jobbar och tänker på vad man gör så ska det gå bra.
 
Jag har ett garage 7x10 meter, med ytterst lite lutning på med nån sorts asfalt/tjärpapp. Lutningen är på kortsidan (7m), Jag hade en otrolig tur att hitta billig TP104 takplåt på 7,2 meterlängder för 107Kr/Kvm så 80 kvadrat för 9000Kr. D ska finnas längder upp till 12m från dom flesta tillverkare. Jag köpte från Areco, bara att söka på nätet. Med denna lilla lutningen är det viktigaste att inte behöva skarva/överlappa på längden. Sedan är det profilhöjden viktig, för låg profilhöjd gör att vattnet söker sig sidledes om man tar typ TP20 , TP30 ... Jag tog till TP104 0,7mm, säkert overkill, men de kommer att läcka pga profilhöjd eller skarvar. Plåten skruvas ev direkt på pappen eller så kostar jag på en extra kondensduk melllan papp å plåt. Obs, det får inte finnas några uppstickande saker som ventilationer, skorstenar & dylikt. Dom måste dras om så de går utanför takytan. Jag har en skorsten från pannrummet, men hela pannrummet ska flyttas å byggas om. Taket kommer att räcka husets livslängd. Kul med olika lösningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.