Hejsan, ligger just nu i ett budkrig om ett hus och planerar lite för uppvärmning. Huset är ett gammalt hus och där sitter just nu en Olja/El-panna, detta ser jag inte som särskillt smart eller ekonomiskt så jag vill sätta in vedpanna. Jag har en hel del frågor:

Om skorstenen är liten, tror röret ligger på ca 100mm i diam och har en längd på 7-8 meter kan jag då, nästan oavsett hur dåligt självdraget är, montera en rökgasfläkt för att få tillräckligt bra drag vid vedeldning?

Huset vi funderar på ligger ganska centralt i vår stad, dock avskiljt och med få grannar nära. Kommer vi få problem med att vi vill elda med ved? Det har eldats med ved där förut och det finns gott utrymmen, vedbodar m.m. Räcker det med att pannan är miljögodkännd eller krävs andra tillstånd?

Mvh Rickard
 
Aldrig funderat på pellets??
 
Jo, men nu är det så att jag har tillgång till gratis ved och jag har växt upp med ved och jag gillar vedhanteringen.

Hur är det med pellets då? Hur är kraven på skorstenen där?
 
Det måste du nog kolla mot tillverkaren av pannan.
 
Med pellets räcker skorsten till utan problem men med ved kan det krävas rökgasfläkt men det går ju testa utan o installera den om det inte skulle funka, Jag har 100 mm pipa o jag har ca 17 pa drag utan fläkt o en modern fläktstyrd panna rekomenderar tillverkarna 15 pa till..
Men du ska nog inte köpa en panna på mer än 35-40 kW typ Calmar v33, Effekta Woddy, Solo innova 30, Ctc v35, Du ska välja en panna med sugande fläkt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.