Håller på och ska byta ut lite väggar när jag nu radonsanerar. 2 plan med källare. Är markplan som det ska bytas på och tänkte byta ut till lättbetong.

Jag vet att det är fribärande takstolar, och jag vet också vilka väggar som är bärande. Det är bara innerväggarna som skall bytas.

Hur gör man för att få ihop det längst upp så att betongbjälklaget verkligen sätter sig så lite som möjligt (alt inget) mot det nya materialet som skall bära?

Tvingar man in översta blocket i väggen? Dvs, slår/knackar in in det? Eller kan man lämna 10cm längst upp mot betongbjälklaget, och sen bygga gjutform som man sprutar in betong i?

Avväxling.
Höj och sänkbara metalpelare?
 
Har pratat med konstruktör som också besiktade mítt hus innan köp. Stämplar för att stöjda upp, och sen bara byta ut vägg för vägg. Leca eller lättbetong efter smak/pris. Sista biten högst upp mot tak/bjälklag "slänger" man in lämpligt bruk på, med eller utan gjutform runt.
 
Har du några beräkningar på hur mkt radon du teoretiskt kan bli av med genom att byta innerväggar? Om du t.ex istället skulle putsa väggarna invändigt, skulle det hjälpa?
 
Nej, faktiskt inte. Putsa hjälper noll. Har för mig att man pratar om 5-10mm blyvägg för att få bort allt, men då får du ju lite andra problem :)

Jag har inga problem att ventilera bort mitt Radon. Detta är mera ur värdebyggande samt försäljningsaspekt det görs.
 
Bly hjälper lika dåligt som puts mot radon...Det som gäller är att skapa ett gastätt skikt, vilket är lättare sagt än gjort.
(Bly reducerar joniserande strålning av gammatyp, men problemet med Radon är primärt att hindra gasen från migrera ut i rummet, för att där sönderfalla till sk. Radondöttrar, vilka utgör det egentliga hälsoproblemet)
De sk. radontapeter som säljs för ändamålet fungerar bra teoretiskt men är svåra att få fungera i praktiken...


addee skrev:
Nej, faktiskt inte. Putsa hjälper noll. Har för mig att man pratar om 5-10mm blyvägg för att få bort allt, men då får du ju lite andra problem :)

Jag har inga problem att ventilera bort mitt Radon. Detta är mera ur värdebyggande samt försäljningsaspekt det görs.
 
Redigerat:
Vad menar du humulus med att det är svårt att få tapeterna att fungera i praktiken?
 
Jag beställde 2 rullar idag, får se hur det går när nya mätningen görs. Gör den förmodligen före jag slår igång nya ventilationen som skall installeras, så det blir bytet av väggarna samt radontapet som kommer minska mängden radon i den mätningen.
 
Det är svårt att få helt gastätt rent allmänt beroende på fysikens lagar. Det räcker med väldigt små hål eller spalter i skiktet för att gasen ska ta sig ut den vägen. Man bör undvika att montera saker på väggarna av den orsaken men det är ju ofta inte helt lätt och då är det svårt att få gastätt vid genomföringarna etc.
De prov som genomförts med radontapeter och liknande principer (tex. täta ytskick av plastfärg) har gett ganska nedslående resultat i de flesta fall. Dock värt att notera är att OM man lyckas montera och få gastätt så kan faktiskt effekten bli ganska god! Värt att nptera är att det inte får finnas någon risk för fuktvandring i väggen så tex. källarväggar är no,no.

Radontapeten stoppar inte heller gammastrålningen så den biten av problemet kvartstår - där är rivning det enda som i normala fall är vettigt. Man har gjort försök med speciell typ av betong och lyckats reducera gammavärdena en del, men dels har reduktionen varit måttlig, dels krävs ganska tjocka betonglager för mätbar effekt (= rummet blir mindre mm).


MatforsLars skrev:
Vad menar du humulus med att det är svårt att få tapeterna att fungera i praktiken?
 
För att undvika sättningar borde du kunna stämpa, mura upp till "precis under" och sedan gjuta i sista biten med expanderbetong, dvs betong som expanderar något när den härdar.
Om det sedan är värt merkostnaden mot vanlig betong är jag inte alls säker på.

/ Fredrik
 
I
Är det inte enklare att stämpa upp (gärna med lite överhöjning/press) och riva ner, mura upp nytt med hela block och den sista centimetern stoppa in ett par gula Knutssonkilar av plast som gör att du kan reglera höjden på millimetern när, både upp och ner? Taklisten döljer sen springan och kilarna med.
____________________
Byggaren
 
Expanderbetong, samt vanligt betong var helt hopplöst att jobba med. Rann bara ut.

Kapade till stenar och slog in, samt använde murbruk för att täta till.

Men det var faktiskt riktigt bökigt, tog nästan mest tid av allt att göra.
Stämpade allt innan jag rev ner det och det gick bra.
 
Det finns undersökningar som visar att gammastrålningen från blåbetong inte är en stor risk alls. Det är radongasen som är besvärlig.

Mindre blåbetong är ju alltid bra - men man kan också tex öka ventilationen för att få ned halterna. Om man har problem med radonhalten så brukar annars detta i främst källare/suterränghus vara från marken - och då är det ju markradonet man bör ge sig på först. Inte för att blåbetongen inte ger ngt bidrag - men ofta är det markradonen som sugs in i huset som ger de stora halterna.

/K
 
Du har helt rätt i att det är radonet som utgör det primära hälsoproblemet.
Däremot så bör man ifrågasätta ditt andra påstående att "Det finns undersökningar som visar att gammastrålningen från blåbetong inte utgör någon stor risk alls" Några sådana studier har jag inte sett i alla fall, men inte heller några som påvisar ett starkt samband mellan denna exponering och hälsorisk. Svaret är snarare att man tidigare inte fokuserat på den biten men de senaste åren börjat studera problemet och epidemologiska studier är oå gång. Dock så har ju SSM infört gränsvärden för denna gammastrålning i nybyggnation så helt negligerat är problemet inte.

Personligen skulle jag faktiskt tveka att tillbringa min dygnsvila i ett rum med väggar i högstrålande blåbetong, där man de facto kan komma upp i värden på bortot 10ggr det normala vid huvudkudden...


klaskarlsson skrev:
Det finns undersökningar som visar att gammastrålningen från blåbetong inte är en stor risk alls. Det är radongasen som är besvärlig.

/K
 
Redigerat:
Man skall ju självklart ha respekt för strålning, liksom för tex kemikalier.
Men man skall också ha klart för sig att strålning (laddat ord) är något som ständigt finns i och omkring oss.
De siffror jag har sett anger att strålningen från en vanlig tegelvägg kan ligga på ca 0.3 uSv/h (microsievert/timme), och från en blåbetongvägg på 0,3 uSv/h - 1.2 uSv/h. Alltså upp till 4 ggr så mkt. Gränsvärdet ligger från 1993 på 0,5 uSv/h.

SSI hade förut en undersökning publicerad- och enligt uppgift inte ändrat rekommendationerna när det gäller blåbetong - men dom har en ny webplats där jag inte hittar undersökningen jnu...

http://www.molndal.se/download/18.4e32c810dbd016ab980006296/Strålning+från+blå+lättbetong.pdf

Jag bor själv i ett radhus från 1963 med förekomster av blåbetong. Vi har precis gjort en radonmätning i vår förening och skall åtgärda ventilationen i grunden ytterligare efter detta (tidgare åtgärder finns i varje hus). Jag skulle definitivt bli orolig om vi låg uppåt de högsta halterna av gammastrålning, och kanske att hag försöker få till en mätning avdetta - men radongasen är ändå det som SSI bla varnar mest för - och det som åtgärdas... I vårt fall (enligt listan nedan) är det väggelementen som är i blåbetong - och dessa är armerade så baserat på den info jag har är jag inte alltför oroad över gammastrålningen i vprt område iaf...

Förteckning över byggnadsmaterial och deras resp. gammastrålning om ngn är intresserad:
http://www.mmi-instrument.se/infogamma.html

Där framgår att oarmerade produkter från alköping resp. Uddagården 1930-1974 är de med högst gammavärden.

/K
 
E
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.