Jag hade tänkt att bygga en liten kulle på gräsmattan ca 60cm hög och 4x5meter i längd o bredd. Runt halva kullen ska det vara en stödmur, andra halvan ska slutta ner och gå ihop med gräsmattan. På denna kulle ska jag så gräs och det ska stå en lekstuga däruppe. Hur gör jag? Antar att man inte bara kan fylla med jord?
Fyller man botten med singel, väggrus?
 
Jag har inte gjort detta själv men minns att jag har läst en tråd i samma ämne någon gång för rätt länge sen, minns inte om det var här eller på odla.nu...
Jag har för mig att summan av kardemumman blev ungefär att om man bara gör en hög med jord, så kommer den att "flyta ut" med tiden, utan man skulle helst börja med en "stomme" av stenar som man sedan "klär" med jord.
 
Jag har en liknande konstruktion vid min gräsmatta. En stödmur av knäcksten mot en trädgårdsgång och en sluttning mot gräsmattan, höjden är ca 60 cm. Jag har fyllt med jord då jag har ett litet träd och anda växter där.Jorden sjunker med några cm om året så det händer inte så mycket och den har stått där i 10 år nu. Om du har gott om jord, helst med mycket grus i så borde kullen klara sig så länge du behöver den. Bygg den lite högre än du tänkt så har du garderat dig lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.