EllaBella skrev:
Har de bra virke på K-Rauta då, någon???
Jag var där och köpte i fredags. Jag var inte supernöjd, men efter lite letande fick jag ihop en bra brädhög i alla fall :)

Frågan är ju om det inte är samma levererantörer överallt? Hur stor skillnad kan det vara på kvaliteten egentligen?
 
Måste bara tala om att jag var på Bygg-Ole i Nacka nu på kvällskvisten - och det trallvirket de hade ute på plocklagret såg för bedrövligt ut! :( Vet inte om det var "utplockat" efter att folk varit där och rivit hela dan men, men... 15,70 kr/lpm tog de i alla fall för 120x28. Trollbäckens Trä tar 14,15.
 
Någon som vet hur det ser ut i Stockholmstrakten idag? Ska ut på jakt i eftermiddag eller imorgon bitti efter drygt 200 lpm 28x120, helst min 4m längder samt 12 st 3,25 m långa 28x145 klass A.

Bauhaus och Byggmax billigast, men varierande kvalitet efter vad jag har förstått. Bor i Liseberg, Älvsjö, så Woody eller Södermalms trä ligger nära tillhands. Såg att Woody annonserade 16 kr/lpm för 28x120, så då blir det bara 400 kr dyrare än Bauhaus. Södermalms trä går kanske bort pga öppet-tiderna. Har aldrig varit på Trollbäckens Trä, men det kanske är värt att åka ut dit? Eller är det nån kampanj eller kanon-ställe jag har missat?

Vill helst inte spendara hela dagen med att åka runt och leta och sortera virke, och ännu värre behöva åka tillbaka en gång extra med skräp. Sen är det ju en fördel om det inte kostar skjortan. Och även trelvigt om det går smidigt att komma in med släp och lasta.
 
Alltså, det är ju inte VAR ni köper virket som är intressant. Det är ju varifrån det kommer! Visst, generellt sätt kan man säga att proffsbutiker oftast handlar med virke av bra kvalitet. Men ska man diskutera vilket nötkött som är bäst så är det vilken gård det kommer ifrån, inte vem som sedan säljer det.
Varken Byggmax, Bauhaus eller K-rauta gör sin egen trall.
 
Men det vore inte helt otänkbart att komma med ett tips om att Kvantum i kungens kurva har ett part kanonfin argentinsk oxfilé för 149 kr/kg. Ett sånt tips skulle jag uppskatta om jag ska ha grillfest för 40 pers och köpa 10 kg oxfilé. Klart smidigare än att åka runt till ALLA mataffärer i hela stan och leta, och klart billigare än att kila in på Östermalmshallen och betala 500 kr/kg för garanterat bästa kvalitet...
 
Det är lite skillnad att tipsa om Kvantum Kungens kurva för tillfället fina oxfile mot att påstå att "Kvantum har den bästa oxfilen".
Speciellt med tanke på att virkesleverantörer byts och produktion och råvara kan skilja från säsong till säsong beroende på råmaterialet.
För mig får man gärna påstå att trallen var bra hos Bauhaus i Täby när jag var där igår. Däremot går jag inte med på att man påstår att Bauhaus generellt har "bra trall" av den anledningen. Visserligen finns byggvaruhandlare som inte tar in annat än god kvalite men bland dom finns varken Byggmax, Bauhaus, K-rauta eller någon annan stor drake.
 
Och hur står det till med trallstatus just nu?

Jag funderar på Södermalms trä (trots aviga öppettider) för att jag fått för mig att det är bra kvalité. Några andra förslag? Jag har inget emot de stora varuhusen men det känns som om kvaliten ofta är snäppet sämre

Edit. Gärna norra stockholm...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.