Jag sitter med ett liknande problem.
Har 30 meter till berg vilket har gett offerter mellan 150-170 tusen för bergvärme. (200kvm + garage 50kvm) 10kw vp och 180m borrdjup ca, Offerter på luft/vatten har legat runt 110 tusen.

Tar väl 10 år att få tillbaka investeringen? Känns lång tid med tanke på att tekniken förmodligen har kommit långt om så många år. Då kanske det är något annat man "ska ha". Och hur länge är en värmepanna effektiv?
 
imported_Anders_S skrev:
Jag sitter med ett liknande problem.
Har 30 meter till berg vilket har gett offerter mellan 150-170 tusen för bergvärme. (200kvm + garage 50kvm) 10kw vp och 180m borrdjup ca, Offerter på luft/vatten har legat runt 110 tusen.

Tar väl 10 år att få tillbaka investeringen? Känns lång tid med tanke på att tekniken förmodligen har kommit långt om så många år. Då kanske det är något annat man "ska ha". Och hur länge är en värmepanna effektiv?
Om du förbrukar relativt mycket idag (motsvarande 25000 kwh eller så) så kan en grov tankae vara att du får tillbaka pengarna på en 7 år med luft/vatten. Extrainvesteringen för bergvärme kanske på 20 år. Men om du kan säga var du bor och vad du förbrukar idag kan jag gissa lite närmre. (Brukar mata in siffrorna på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php)

--- Mats ---
 
jag tor du får billigare driftskostnad från dag 1. så det är väll inte hela värden om det tar 10 år innan hela investeringen är betald. o efter dessa 10 år får du ruskigt billig uppvärmning
 
CarMan skrev:
jag tor du får billigare driftskostnad från dag 1. så det är väll inte hela värden om det tar 10 år innan hela investeringen är betald. o efter dessa 10 år får du ruskigt billig uppvärmning
Ligger man inom 10 år så är det åtminstone troligt att man fått tillbaka pengarna innan livstiden är ute för pumpen, så det håller jag med om är vettigt.

Om i gengäld investeringen av 50000 extra för bergvärme flyttar den troliga tiden för återbetalningen av extrainvesteringen till efter lisvtiden för pumpen är det en mycker riskfylld strategi.

--- Mats ---
 
bergvärme var ju inte intresant i detta fall. men om man ska göra jämförelsen, så är halva investeringen vid bergvärme, själva hålet. hålet har många hundra års livslängd. så man behöver bara byta pump nästa gång det är dags at byta (e bergvärmepump brukar hålla 20-25 år
 
CarMan skrev:
bergvärme var ju inte intresant i detta fall. men om man ska göra jämförelsen, så är halva investeringen vid bergvärme, själva hålet. hålet har många hundra års livslängd. så man behöver bara byta pump nästa gång det är dags at byta (e bergvärmepump brukar hålla 20-25 år
Ok, bergvärme var inte intressant i detta fall, missade det, men det låter som rätt slutsats.

"många hundra års livslängd". :)

För att ha så lång livslängd skall man om mnga hundra år kunna köpa den senaste versionen av bergvärmepump, som fortfarande skall vara den bästa lösningen, och som fortfarande optimalt utnyttjar precis det hål som borrades för några hundra år sedan, och som fortfarande är tillåten att använda, och som fortfarande inte har överansträngts av alla andra användningar, och som...

Som sagt, alla investeringar som räknas hem på längre än de inköpta delarnas livslängd är en mycket riskfylld investering.

--- Mats ---
 
Det är väl lite så jag tänker. Om 10 år eller 20 år, är pumpen kvar? Funkar hålet för att installera en ny värmepump etc. Om det tar 10 år att vara "break even" med en luft/vatten mot en bergvärme så tvekar man ju. Som jag ser på det så tror jag det har hänt en hel del på 10 år.
 
imported_Anders_S skrev:
Det är väl lite så jag tänker. Om 10 år eller 20 år, är pumpen kvar? Funkar hålet för att installera en ny värmepump etc. Om det tar 10 år att vara "break even" med en luft/vatten mot en bergvärme så tvekar man ju. Som jag ser på det så tror jag det har hänt en hel del på 10 år.
Humm, inte säker jag förstod det. Menar du att du tror det tar längre tid att gå break even med en luft/vatten? Det brukar vara tvärtom.

Du har hittills inte talat om vad du förbrukar eller var du bor. Du vilkl inte ha hjälp att räkna?

--- Mats ---
 
självklart tar det längre tid att nå "brake even på en luft vatten, mot en bergvämepump. då cop inte alls är lika på dessa anläggningar.
ända fördelan med flutf vatten är ju att man har en lägre investeringskostnad.
 
litet räkne exempel. (huset drar 25 000kWh/ år i värme varmvatten)

bergvärme 130 000:-
efter 20 år byts värmepump 60 000:-
efter yttligare 20 år byts den igen 80 000:-

totalt 290 000:- & anläggningen går då i 60 år (medel cop 3,5 ger 7143kWh/ år & 428 571kWh på dessa 60 år)


luft vatten 90 000:-
efter 20 år byts värmepump & elpanna 110 000:-
efter yttligare 20 år byts den igen 130 000:-

totalt 330 000:- & även denna anläggning går totalt i 60 år (medel cop 2,8 ger 8928 kWh/ år & 535 714 kWh på 60 år)

en diff på 107 143 kWh på 60 år (om vi räknar på ett medel kWh pris på 5:- kWh på denna period så blir det 535 715:)
 
CarMan skrev:
självklart tar det längre tid att nå "brake even på en luft vatten, mot en bergvämepump. då cop inte alls är lika på dessa anläggningar.
ända fördelan med flutf vatten är ju att man har en lägre investeringskostnad.
Det intressanta med ordet "självklart" är att det betyder "klart för en själv", det betyder inte på något sätt att det är rätt. Det är inte ditt påstående heller, tvärtom är det så långt från ekonomisk grundteori man kan komma (det är inte COPen som avgör när man går break even, det är kostnad kontra vinst).

Jag ser dock att du hittat ett sätt att räkna hem en bergvärmepump, baserat på en investeringskalkyl som sträcker sig över 60 år, och som förutsätter att priserna för värmepumpar och pannor skjuter i höjden inom 20 år, samt förutsättningen att om man om 40 år köper något så är de bästa alternativen som finns en bergvärmepump som passar i det hål man borrade för 40 år sedan samt en luft/vattenpump med en ny elpanna.

Men, om han inte vill lämna ifrån sig några siffror är det för att han inte vill ha hjälp, så jag väntar och ser vad han vill.

--- Mats ---
 
nä, du får kolla lite med på vad jag visar för dig.
det jag visar är att bergvärme inebär att man vid första instalatin, måste göra en stor invstering, där efter byts bara den "billiga"
värmepumpen

med luft vaten görs en något billigare investering, men när man byter värme anläggning så byts allt ut = lika dyrt varje gång.


numer 2 jag visar är att bara för at man har nått som heter värmepump, så är inte.cop det samma.
COP har vist stor betydelse för brake eaven. om cop är 2 eller 20 så blir ju investeringen åter betald på vesäntligt stor skillnad i tid.


men vill man inte vatta så är det svårt...
 
desutom tror jag att priser på värme anläggnngar inte kommer att sjkuta i höjden, bara normal pris öknng / inflation, vilket alla gånger är änu högre än vad jag skrivit !

jag har ökat priset på värmepumpen med ca 1000:- / år inklusive arbetskotnadens ökning.
gå 20, 40 eller 60 år bakåt i tiden o kolla vadvvs firmorna hade för timdebitering samt vad olika panor kosta på den tiden.så får du ett brasvar....
 
farsan byggde et hus för 30 år sedan. det kostade 400 000:- inklusive hus, tomt & jordvärmepump. är 100% säker på att jordvärmepumpen inte var 90 000:- av den kostnaden...
 
Merkostnaden för bergvärme enligt de hypotetiska sifffrorna är 40000 kr. Om man räknar med 5% ränta på det så kostar bergvärmen 2000 kr mer per år i ränta på "investeringen". Men man sparar bara 1800 kwh med bergvärme. Elen kostar 80 öre idag så just nu lönar det sig inte i varje fall inte.
Att gissa genomsnittligt elpris om 60 år är ungefär som att gissa vilket väder vi har första maj 2068.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.