Hej!
En del av skorstensmuren löper genom badrummet och en av gavlarna kommer in mot duschhörnan. Muren är inte så slät att det går att kakla direkt på den. Vad föreslår ni att jag gör? Limmar upp våtrummskiva eller ska jag putsa den slät istället? Den är bitvis spacklad med väldigt skört spackel. Bifogar en skiss över badrummet.
Tacksam för svar!

Mvh Micke
 
  • skiss badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att du avser att lägga tätskickt på den del av skorstenen som finns inne i barummet, men jag vet inte om detta är lämpligt. En skorsen bör ju kunna göra sig av med överskottsfukt. Jag är inte byyggnadstekniker men funderar också på om inte skorstenen räknas som en annan byggnadsdel än resten av kåken, den såtr ju "lös" på ett fundament och kan röra sig relativ resten av huset. Isf så har du en dilationsfog mot skorstenen. Är huset gammalt så spelar detta antagligen ingen roll, men kan kasnke ändå vara värt att kolla upp.

Bortsett från detta så skulle jag putsa skorstenen med vanligt KC ex. Maxit 135. Så har jag gjort i tvättstugan jag har visserligen inget tätskickt på skorstensmuren, men den är kaklad och jag har inte sett några rörelser. Huset är från 50-talet och skorstenen används i princip inte till annat än ventiltion. För att slippa den mesta fukten så har jag satt ett "prärievagnstak" på toppen.Detta är en vanlig lösning om man går över till elvärme/värmepump.
 
Tack för ditt svar. Det blir till att putsa den slät. Ska fundera vidare på det där med tätskiktet.
 
Ska själv bygga badrum i ett gammalt kök i hus från 1909.
I hörnet som duschen ska så finns en stor skorsten.
Själv tänkte jag limma+skruva fast en våtrumsskiva.
Tror?? detta blir bäst hos mig pga lös puts och jag måste bygga ut några centimeter....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.