Har en motorsåg som jag använder till att såga upp ved med, men nu verkar det ha blivit någe knas med filningen för när jag sågat en bit in i stocken så viker sågen av kraftigt till höger så att snittet blir allt annat än rakt.... :(

Problemet började när jag skulle fila till kedjan efter att jag sågat i en sten som satt fastfrusen på en stock....jag filade lite hit & dit :rolleyes: för att få snygga tänder på sågen....och kedjan blev vass, problemet är bara att den drar så jäkligt åt höger numera....

Så...på vilken sida av kedjan, och hur, ska jag fila för att få sågen att inte gå åt höger? :confused:
 
Kolla kedjespänningen om du inte har gjort det. En lite slapp kedja kan göra att sågen inte sågar rakt. Kolla annars att du har rätt diameter på kedjefilen.
 
Byt kedja. En fin 100-kronorslösning som sparar mycket elände. Att få kedjan perfekt efter att ha filat snett är ett riktigt pilljobb, förutsatt att du inte har en maskin och filar med.
 
Fila till kanterna på svärdet med, troligen så är det kraftigt slitet.
Själv vänder jag svärdet rätt ofta och det rekommenderas.

Svärdet skall rengöras, grader skall filas bort och likaså skall man kolla så att kedjans drivtänder inte rider på botten av svärdet, i så fall byt svärd.
Själv smörjer jag topptrissan med men en del proffs struntar helt i det och blåser bara rent hålet för smörjningen. Lite vad man känner för men håll dig till en sak där, smörj inte bara ibland.

Kedjedrevet kan behöva bytas ibland, har man ideliga kedjebrott så byt drevet och om inget annat så bör man ha ett liggande i reserv, det är en ren förbrukningsdetalj. Finns verktyg som kolvstopp och speciella verktyg för att demontera detta och de kostar inte många kronor. Ta det lugnt med kolvstoppen bara, man vill inte att den går igenom kolven.

/Kent
 
När kedjan är ojämt sliten /filad drar den åt ena eller andra hållet...Det är alltså slipningen som är "fel". Ny kedja löser iofs problemet, men det blir mkt dyrt i längden jämfört med att införskaffa en kedjeslip som ser till att alla såglänkar blir lika slipade .....hopplöst att fixa med rundfil om man inte har "absolut gehör".

Efter en slipning i kedjeslipen är kedjan som ny och kan underhållas med rundfilen tills den börjar bli "fel" igen...Sen behövs
kedjeslipjiggen för att rätta till igen osv...
 
Ett slitet svärd kan ju spela in också.
Så länge kedjan är skaplig kanske det går rätt bra även om svärdet är lite slitet, men när även kedjan blir dålig så kan man tro att det blir "dubbelfel" s.a.s och kedjan viker av.

Du skrev att en sten var fastfrusen i stocken, alltså var det väl rätt så kallt?

Själv började jag hugga i februari när det var några minusgrader, jag hade bara sommarolja eftersom jag aldrig tidigare huggit vintertid, och därför aldrig tänkt på att köpa vinterolja.
Det märktes verkligen att svärdet tog stryk av fel olja, körde du med sommar eller vinterolja ?
 
Skaffa en filmall och se till att fila lika mycket på båda sidor.

Har inte riktigt hittat någon prisvärd och bra kedjeslip - tips mottgaes tacksamt :)
En annan lösning är att lämna kedjan till någon som slipar kedjor. Proffsbutiker brukar ha den tjänsten eller ia veta vem som gör det.
 
Fila efter vinkeln på skäret så håller du hyfsad vinkel, mät upp längden på varje tand med skjutmått och fila så att de stämmer, om sågen drar år ett håll så har du förmodligen skadat ena sidan av kedjan och du måste ha både sidor i samma skick annars kommer sågen att dra åt ena eller andra hållet.
är du osäker på filningen skaffa en filmall med roterande rullar på då klarar alla fixa till en kedja.
Det är en hel del vinklar som skall stämma för att få en kedja vass.
 
Tack för alla tips!

Jag har inte hunnit prova åtgärda något ännu men jag börjar nog med att syna tänderna noggrant för att se om jag kan klura ut var jag filat för mycket så jag kan kompensera på den andra sidan...
jag har rätt fil och jag har filat kedjan ett antal gånger tidigare med gott resultat.

Det har inte varit så kallt när jag sågat, nollgradit kanske....oljan var varnlig standard kedjeolja från OK-Q8.

Jag väntar in en lastbilsbunt med björkved vilken dag som helst så då blir det till att värma upp sågen igen och försöka fixa kedjan! Får jag inte till den så får jag väl köpa en ny kedja för ett par hundralappar.
 
Nöt inte på med gamla kedjan för länge bara. Du spar oerhört mycket arbete med en ny kedja. Går otroligt mycket mindre bränsle till sågen också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.