Har tänkt att bygga lite saker i plywood och vet av erfarenhet att det inte är det lättaste att dela dessa skivor på ett snyggt sätt, alltså UTAN att de flisar sig.
Har läst att man ska försnitta med en hobbykniv, tejpa med makseringstejp, såga från TVÅ håll (hur fan man nu ska lyckas med detta... :confused:), lägga skivan på frigolit!?!?
Snälla hjälp mig med detta!!!!
Tips på bra erfarenheter när det gäller detta, vilken klinga ska jag använda??
Kommer troligen att kapa med handcirkelsåg och styrskena. Men skulle även vilja använda bordscirkelsågen.

Många tack på förhand!!

\\ Anders
 
1) Sticksåg med lite mer fintandat blad kan flisa mindre, men är jobbigare att såga med.
2) Om du ställer in höjden på handcirkelsågen till (drygt) halva skivans tjocklek kan du såga från två håll, men då blir det förståss lite pilligare..
3) Spara ett par decimeter från det att du sågat hela skivans längd och såga av den sista biten från motsatt håll, så blir det inte lika mycket flisat i kanten
 
Justerklinga på bordssågen borde lösa problemet.
I nödfall, ritsa först med klingan cirka en mm upp i plyfan och kör sen ett pass till där du sågar igenom. Detta förutsätter att anhållen verkligen håller inställningen.

På handcirkeln kör du med en mycket fintandad HM-klinga.

/Kent
 
Okej, ingen rekomenderar att lägga skivan på tex frigolit eller tejpa...

När jag ska kapa "små bitar" så kan jag använda bordssågen och anhål och då såga från två håll.
Men som kurre_kul skrev "...lite pilligare..." blir det ju att såga från två håll om man använder styrskena.
Har svårt att tro att man kan få kanterna riktigt jämna då. Är det att fräsa kanten rak som gäller?

Snickarboden: Hur många tänder rekomenderar du? Har du även tips på en BRA klinga vore jag mycket tacksam
 
Var bara tvungen att gå ut och kolla lite *S*
Nedanstående bild är med en 40 tänders 250 mm's klinga. Noll skägg som synes och resultatet är samma även i ren furuplywwod. Titta på höjdinställningen på klingan, den går precs igenom. Denna klingan är inte direkt ny utan skulle behöva slipas enligt mina krav men men...

Med 60-80 så är det mer än tillräckligt som jag ser det.

/Kent

http://galleri.skyddsrummet.net/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=80780

<edit>Sidorna är omvända så man ser bägge sidors snittytor. Lätt att förledas annars att tro det bara är den bästa sidan man ser, dvs ovansidan. Med laminat blir det tydligare men jag kör gladeligen i det med utan besvärande urslag. DeWalt har liksom en del mycket bra klingor och detta är en av dessa, skall bara kolla vilken med...
 
Fintandad skarp klinga i sågen så går det fint. Alternativt TS 55 med pressar fot flisar inte på baksidan heller då klingan går åt rätt håll där. Sen flisar tvärträ mer än längsträ.
 
Beror helt på vad för såg du använder , kolla med tillverkaren av din sticksåg, bordsåg eller byggsåg.
De flesta har någon typ av splitterskydd. Jag lägger i ett splitterskydd i bordets klingspår. Men det går då bara att göra 90graders snitt.
Kan kanske vara lite vägledning.
Men det gäller ju min såg så kolla vad det finns till din.
 
Jag kapade mycket plywood när jag byggde min båtinredning. Dessutom var det ekfanérad björkplywood, så det var ett ganska bångstyrigt ytskikt.

Grundregel nr 1 är att tejpa där snittet skall läggas (maskeringstejp som man fäster ordentligt över det tänkta snittet). Grundregel nr 2 är att ha rätt blad i t ex sticksågen. Det finns olika tandning för snabb avverkning eller flisfri sågning ("fine cut"). Pendling på sågen, i synnerhet maximal pendling, tenderar också att ge mer flisor.

Det är svårt att köra rakt med sticksågen. Använde därför ibland elhyveln för att jämna till kanterna. På många ställen skulle det sedan limmas fanérremsor på kantträet, så det behövde både vara flisfritt och rakt.

Se gärna i min båtbyggardagbok på http://www.nbmarine.se (t ex pentrystommen i mitten av mars 2003).
 
Det går fint att skuva på en masonit eller liknande när sågen är igång och nypa fast.. I us finns det så kallade zero clerrance innserts detta funkar på samma sätt. Sticksåg tror jag inte på om det är mycket som skall sågas.
 
Ska du köra handcirkel kan det funka att såga i dubbla lager – d v s du har överst en "offerskiva" extra som du sågar genom. Utslagen kommer då att bli i den och inte i biten du ska använda.

MVH
Ronnie
 
Många förslag har kommit, tackar för dessa!! Men för all del SLUTA inte nu att komma m ed FLER tips!!!
I mitt fall är sticksågen INTE aktuell, det är handcirkelsåg och bordscirkelsåg som kommer att gälla.

Var är flisbildningen störst då, ovansida eller undersida?

Är lite inne på att köpa en styrlist till handsågen en bosch, K-rauta har drive, men som vanligt INGA hemma....
Och inga ligger heller på beställning.... det suger!!! lite off topic men ändå....
Åter styrlisten: använda den och kapa de stora skivorna från två håll, kan det bli SPLITTERFRITT då???
 
naresjo skrev:
Var är flisbildningen störst då, ovansida eller undersida?
Handcirkel/sänksåg: ovansidan flisar.
Bordssåg: undersidan

naresjo skrev:
Åter styrlisten: använda den och kapa de stora skivorna från två håll, kan det bli SPLITTERFRITT då???
FRån två håll? Fram och bak eller ovansida + undersida?
 
mattiaswahlberg skrev:
FRån två håll? Fram och bak eller ovansida + undersida?
hade tänkt ovansida och undersida, sedan bara gå ner på till hälften och ta resten från andra sidan, men om det är som du säger att det är sidan där klingan " kommer ifrån", så vinner jag ju inge på detta.
Då gäller det bara att få tag i "rätt" klinga och hoppas på det bästa
 
naresjo skrev:
hade tänkt ovansida och undersida, sedan bara gå ner på till hälften och ta resten från andra sidan, men om det är som du säger att det är sidan där klingan " kommer ifrån", så vinner jag ju inge på detta.
Då gäller det bara att få tag i "rätt" klinga och hoppas på det bästa

Jag skaffade en Festool TS55 för ett par år sedan och är helnöjd. Den kommer med ett splitterskydd som man har på ovansidan, kloss an mot klinga och materialet man sågar. På bilden är den grön och sitter strax framför klingan med svart stoppskruv. Man sågar i skyddet för att passa klingans bredd. Linjalens kant hjälper till på andra sidan snittet.

TS%2055%20Q-Plus-FS.jpg
 
Hej

Två ideer

Hur blir det om du försågar 2mm djupt med cirkelsågen (styrd längs med en rätskiva) och sen sågar hela djuper?

Kanske borde funka att lägga en masonit uppe på plywooden som man sågar igen så den fungerar som flisskydd.

Eller så gör man som jag beställer en Festool TS55

MVH PPALM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.