Ska sätta fast bärlinan till altanen i husgrunden. Har lecablock grund.

Vad för typ av fästskruvar/bult ska man använda för att fästa så bra som möjligt i leca blocket?
 
Jag fick rådet att använda Fisher fasadplugg FUR på Beijer Bygg. Jag använde 130mm varianten för att fästa min regel 45x140 med cc 50 i lecagrunden. Sitter fast än så länge, altanen är dock inte klar ännu.
//Otto
 
Jag fäste upp min bärlina med ankarmassa. Detta anser jag var den mest hållbara metoden, men dock lite omständig. Jag gjorde enligt följande.

1) Köpte rostskyddsbehandlade gängstänger och sågade i rätt längder + rostfri mutter + bricka.
2) Borrade hål fasaden (> 10cm djupa)
3) Blåste ut hålen och borstade ur hålen 3 gånger.
5) Stack in en hylsa som är anpassa till hålsten och leca typ. Gör att massan in försvinner in i lecan eller hålstenen.
5) Fyllde med fischer ankarmassa.
6) Stoppade in sågade stängeroch lät massan härda 2 dagar.

Leca sten och hålsten är skört och bör behandlas med försiktighet för att inte underminera konstruktion. Se upp med hörn!
 
Jag är precis klar med min altan (knappa 60 kvm).

jag ville INTe göra hål i gruden alls så jag grävde smmå gropar som jag sedan fyllde med cement. Sen lade jag ett lager syllpapp som bärlinan fick ligga på. Den är alltså inte alls fäst i grunden.

Funkar hur bra som helst, fick tipset av min snickargranne..
 
  • Gilla
Bo Karlsson70 och 1 till
  • Laddar…
Jag använder Biltemas lättbetongplugg 86-777/86-779 tillsammans med franskskruv. Funkar toppen i leca.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.