Hej Forum

Postade detta inlägg i prefabforumet tidigare men fick inget svar så jag provar här istället, känns som att det passsar bättre här:

Vi är en familj som sitter i valet och kvalet om vi ska våga satsa på att köpa tomt och bygga nytt hus. Tomten kostar 850 000 och då ingår vatten, avlopp och el i priset.

På tomten står idag en gammal fritidsstuga som måste rivas. Markförhållandena på tomten bedöms som normala med berg på bara några/någon meters djup.

Det som får oss att tveka är att vi inte vill lägga mer än 2,5 Msek på hela klabbet + 150-200 tusen i oförutsedda utgifter.

Går det att bygga ett hus för återstående 1,65 msek där det i detta pris ingår alla avgifter mm? För att pressa kostnader har jag tänkt köpa en modulbyggsats alt lösvirkessats och låta proffsen ta hand om platta, schakt, el, vvs samt resa stomme. Sen blir det till att snickra själv..

Vad säger ni kära forum? Är detta ett projket som går att genomföra eller är det dömt att misslyckas. Har räknat med max 900´ för byggsats och 500´ i arbetskostnader. Sen tillkommer ju lagfart, bygglov, rivning av stugan, KA mm som jag tror att jag kan lösa för resterande 250´.

Vågar vi satsa på detta?

Ge oss feedback och stöd!

:)
Familjen som vill bo i hus
 
Hejsan!
Vi har just byggt ett lösvirkeshus och har efter JAGANDE av kostnader landat på c:a 15000kr/kvm. Har bl.a. varit i Polen ett par ggr för inköp av mtrl.

Hälsn Mb
 
A
Det beror på hur stort ni vill bygga. Ett mindre hus kan nog fungera. Vi bygger oerhört billigt men då har vi grova rabatter på ALLT material. Vi landar på runt 8000 kr/ kvm, men som sagt med grymma rabatter på ALLT.
 
Hej!
Vi började bygga sommaren 2006, flyttade in efter 11 månader.
Vi har byggt allt om plattan, el o rörmokarn.
Tomten fick vi för 93.000, anslutningsavgifter ca 100.000, har fram till idag lagt ca 1,8 milj, dvs 1,6 på lösvirke, köksinredn, 2x bad
Börjar med Tomten nu, och beräknar ca 200.000 för det.
 
Hej igen

När ni anger olika kvm/pris är det inklusive allt dvs bygglov, ka, lagfart, schakt, grund? Ja ALLA små otrevliga kostnader som man ofta igonerar först men som alltid späder på priset med 300´.

Mvh
P
 
Vårt fritidshus (alltså inte riktigt med samam standard som en villa beträffande isolering,el och uppvärmning tex) landar på ca 270000 kr inkl tomt för 45 kvm boyta. dvs ca 6000 kr/kvm

Men då kostade tomten 40 kkr, markarbeten under 15kkr och jag har gjort allt utom el själv. Inkl att jag var KA och slapp byggfelsförsäkringen :)

Om ni bygger en mindre stuga i billig byggsats eller lösvirke så kan ni nog klara det - ta i med reserverna bara. Tex "berg på bara ngn meters djup" låter som risk för sprängning !?
Räkna också med att göra mycket själv för att spara pengar.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.