Hejsan

Är nybliven husägare och tänker lägga om ett tak med takpapp, men vad behöver jag till detta och hur gör man i takfoten och vid vindskivorna samt runt skorsstenen och ventilationsröret?

Har inga problem att bygga och dona men vet inget om materialbehov och så. Taket är dubbelknäckt med en lutning på ca 15 respektive 30grader.

Meningen är att det skall dit plåttak sedan men pga av andra mer viktiga renoveringar så får jag lägga papp så länge eftersom det blir mycket billigare.

MVH
Johnny
 
Det behövs inget mer än vanliga handverktyg; en hammare och en kniv räcker långt.
Takpappstillverkarna har utmärkta instruktioner på sina respektive hemsidor.
 
Ifall du skall lägga slätplåt sedan skall du se till att spika pappen "dolt" - alltså inte dra några spik genom båda lagren i överlappen..
Det tycker inte jag du skall göra annars heller - men skall det dit slätplåt skall du absolut inte göra det..
 
OK, fått lite mer på kroppen nu om det. Dock har fler frågor uppstått då...

Kan man inte lägga en bra underlagspapp och sedan bestryka den med Takmassa? (billigast)

Dom flesta anger att man skall ha både underlags och ytpapp, behövs det verkligen?

Blir så fundersam, papptaket jag lägger nu skall hålla i ca 3 år och sedan skall jag lägga dit plåt, det är därför mycket som jag funderar på vilken lösning som inte blir för nogrann utan bara ger mig den respit jag behöver tills det riktiga taket kommer på plats.

/Johnny
 
Det kanske är läge att pappa om hela taket om 3 år när du lägger plåt.. Inte för att jag vet hur gammal nuvarande papp är, men det kan ju vara skönt att veta att det är nyfixat under plåten.!
 
Det sitter tegel nu som måste rivas ner för den är helt slut. Pappen som sitter nu kommer också att rivas bort så att jag kan inspektera råsponten.

Kommer sedan att sätta dit Masonit och sedan klä det med papp, hade väl en fundering på om det skulle hålla i ca 3 år om man använder YAp2000 underlagspapp och sedan målar över pappen med takmassa. Dock har jag sett att många har problem med att pappen blåser bort om man inte sätter dit strö/bärläkt.

Frågan är bara om strö/bärläkten håller så länge utan plåten om jag sätter dit det. I det fallet verkar det bättre om man sätter dit riktig ytpapp direkt.

Många frågor :)
 
Masonit på råsponten - och sedan papp på det..?
Varför masoniten.?
 
Masoniten tänkte jag sätta dit som extra skydd samt få en bra yta att fästa pappen på, men jag har tydligen inget behov av den alltså?
 
Näe, om du har en frisk råspont, så behöver du absolut ingen masonit mellan råspont och papp. Har du korrugerad plåt(pannplåt) eller tegel så kan du ev. ha specialmasonit ELLER råspont+underlagspapp som underlag under taket, men du behöver inte både och. Skall du ha slät plåt eller ytpapp, så bör du ha råsont så du har något att gå på resp skruva glidklammer i. Personligen så tycker jag alltid att man skall ha råspont istället för masonit, men det är jag det... ;)
 
Om råsponten är dålig, är det ingen lösning med masonit. Bättre att byta råsponten på de de dåliga partierna och skippa masoniten helt. Lägg därefter en underlagspapp av god kvalite´ och det klarar sig några år. Sen kan du lägga plåt.
 
Är du säker på dina prioriteringar? Man brukar ju säga att man skall börja med det viktigaste, taket, och sen jobba sig "nedåt". Hur du än gör så kommer du nog åka på dubbla jobb och kostnader (om inte dubbla så iaf dyrare).

Underlagspapp är relativt billigt, så om du skall låta den ligga i 3 år, skulle jag spika på ny underlagspapp efter 3 år ovan den gamla innan jag la tegel eller plåt. Solens UV-ljus sliter mycket på underlagspappen. Ligger den "bar" i tre år kanske du redan förbrukat halva pappens livslängd, tråkigt att behöva ta bort plåt och tegel i förtid bara för att byta ut pappen i förtid.
 
Tjopps här hade det ramlat in svar :)

Jo prioriteringar är mitt number ett just nu och därför måste jag ta hand om vatten/värme först, annars inte mycket ide att fixa tak utan att kunna värma upp kåken...

Men man får vad man betalar för så jag visste om att det blir mycket jobb/pengar med kåken. Dock kommer jag efter att ha pratat med en takläggare att kosta på mig ytpapp med lite takmassa vid utsatta ställen istället för underlagspapp så då klarar den sig utan problem och jag kan sedan läckta upp och lägga plåten sedan.

Råsponten är bra trots idoget läckande i taket, dock var isoleringen inte fullt så bra men det är ändå en liten kostnad mot resten. Blir lösull som jag blåser upp bara taket är tätt.

Tacksam för alla svaren, det underlättar mycket när man är nästan helt grön på material och byggtekniker, dock mycket roligt att hålla på, därav renoveringshus. Jag skulle tycka det var tråkigt om jag hade köpt ett "klart" hus.
 
Redigerat:
En sista reflektion bara. Vad är det för plåt du skall lägga? Är det pannplåt med läkt under fungerar din lösning säkert jättebra. Är det slät plåt (band/skivtäckning) så KAN ytpappen vara för grovkornig och ha för "tjocka" skarvar för att det skall bli bra och snyggt med den 0,6 mm tunna plåten rakt på den grova ytpappen. Bara en tanke...
Lycka till med ditt hus.
 
Blir typ Planjas Royal eller liknande med strö/bärläkt under plåten, Har inte bestämt mig än och det hinner säkert komma ut nya plåtar innan dess också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.