Jag har i mitt nyinköpta hus en teglad öppen spis, den vill jag ha vit, så vad för typ av färg målar man med? Och var hittar jag den??
 
Jag ska just ikväll måla min öppna spis som är i gult tegel, vill ha den vit precis som du. Av "min" färgaffär fick jag rådet att använda en färg för utebruk, för hussocklar. Det är en akrylatfärg.
På TV häromdagen, Äntligen hemma, målade Martin Timell en spis, och i inköpslistan till det programmet står att en silikatfärg användes.

Hur det kommer att funka på sikt vet jag inte. Jag kommer inte att måla den delen som har eldfast tegel, alltså där själva elden står och där flammorna går upp. Tror att all färg försvinner därifrån, i princip oavsett vilken färg man använder. Såvida man inte använder nån special-sprayfärg som man har till utegrillar. Men den vet jag inte om den finns i vitt.
Men allt det andra teglet ska jag måla.
 
Min öppna spis var av gult tegel, den är nu vitmålad och den är målad med vanlig väggfärg (som jag fick råd av Flügger Färg att använda), den tål visst det enligt dem. Dock ska jag väl tillägga att jag ej har eldat i den efter ommålningen. Jag har nämligen en braskamin som jag eldar i, i rummet bredvid.
 
Vår murade spis är målad med vanlig vit matt takfärg. Det har fungerat jättebra. Den har dock en keddyinsats, så själva "eldningsytan" är ju inte målad.
 
Precis som lgf02001 har jag ju självklart inte heller målat själva eldningsytan.
 
Har en vanlig öppen spis utan insatser. Den är målad med vanlig vattenbaserad väggfärg. Jag har även målat en bit in i själva öppningen fram till det eldfasta teglet. Det blir lite sotigt ovanför öppningen så man får måla om efter ett par år, men det tycker jag inte är så farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.