Har frågat dom ett par gånger, men inte fått svar.

Kan man få två takkupor på älvsbys tro?

Jag vill ha en fram för att det ser finare ut samt att det ger mer ett rum på övervåningen. Samtidigt är det jättefint och ljust när man har en takkupa på baksidan när man kommer upp för trappan. Vill ha båda!
 
vet att det inte går att lösa med Ähus.. det du kan göra är att prata med din säljare om det snickar lag som ska resa huset, kan göra det..! handlar nog en del om belastningar och hur man ska styva upp taket osv.. behövs en konstruktionslösning på det. Ähus skulle inte lämna några garantier på en sådan lösning.. vi satte in vanligt takfönster på framsidan och kupan bakåt.
 
Jag kan inget specifikt om Älvsbyhus men rent allmänt, om än eventuellt något dyrare, skulle en lösning med en frontelspis på framsidan av huset vara. Personligen tycker jag att det är mycket snyggt samtidigt som det är lättare att få stabilitet i taket. Vet inte om detta är något en hustillverkare av denna typ vill ta sig an.

mvh plexi
 
`Vad är det?
 
Frontelspis: (Taget från ordlistan här på byggahus.se "Ovanför taklisten förhöjt, vanligen gavelliknande parti av en byggnad."

Dvs en takkupa som går enda fram till långsidan på huset. Ofta har man sedan ett sadeltak eller mansardtak på och ser därmed ut som en mindre gavel. Är detta begripligt.

mvh plexi
 
säljaren i(sthlm)sa att det gick att ordna men skulle kosta dubbelt så mycket .
 
Jag har åxo hört att det går att ordna men dom kan inte vara mitt emot varandra.
Det var längesen jag hörde det 6-7år sen. Och genom att inte husen har bytt koncept så borde det funka i dag åxo. Men som föregående talare så är det dubbelt så dyrt. :(
 
är takkupan dubbelt så dyr? Alltså typ 80 000 kr istället för 40 000?
 
japp :) Det är juh lika dan kupa lika mycket material lika många fönster. Så varför skulle den andra bli billigare?? ::)
 
du skrev att _den_ blir dubbelt så dyr.
Så tolkar jag det som om takkupa ett kostar typ 40 000
och takkupa två 80 000...

Är det så?

Eller kostar de lika mkt, men att du menar att totalsumman blir det dubbla?
 
Vi håller på att bygga ett Lodur och ville flytta takkupan till andra sidan. Det skulle kosta ca 70.000:- extra. Alltså över 100K:- för en enda takkupa.
Vi lät den sitta på "fel" sida.
 
jag vill inte flytta takkupan från den ena sidan till den andra, utan jag vill ha TVÅ takkupor.
 
MEN enligt katalogen beror detta på vilket hus man vill bygga!
Om man bygger t ex Lodur eller de andra lika stora så är en takkupa mot baksidan ok, om man bygger de större husen går det bra med en åt vardera håll! Jag gissar att man vill undvika placering vid trappan???
mvh fiddeli
 
det står att man får välja takkupa fram eller bak, jag har aldrig sett eller hört att man kan få ta två takkupor, en fram och en bak. Har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.