M
Jag läser om hur många använder korta plintar vid sitt altanbygge. Är det verkligen lönt och värt besväret med plintar som bara går 50-70cm ner jämfört med att ha sten-, betong- eller lecablock :confused:

Om man har plintar borde de väl gå ner 100-200cm beroende på frostdjup och markmaterial?
 
Tror att jordmånen är avgörande för längden, tillsammans med global uppvärmning:)
Vara hur det månde, om du har sandjord som dränerar bra riskerar du inte så stora förskjutningar som med lerjord som binder vatten (så har jag förstått det).

Den som vill gardera sig borrar med jordborr och kör papprör och egen betong. Då får du det djup du vill ha. Själv tycker jag det är bökigt, dessutom har jag hyfsat lättgrävt så det har blivit 50-plintar. Hoppas de håller sig i skinnet.

Kjell G
 
tjenare !kan du komma ner ca 200 cm är det bra,gärna med lite makadam i botten.
 
200cm!! Ska ni bygga skyskrapor... :)
 
Inte behöver du ner några 2 meter för att bygga en altan. Det skulle möjligen vara om du bygger ute på någon sankmyr eller liknande. De vanliga plintarna räcker gott. Om det mot förmodan skulle bli någon sättning är det ju relativt enkelt att justera det efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.