Var hittar man givare för tryck, temp, flöde m.m. som ger en utsignal enligt rubriken? Jag har kommit över ett interface för A/D omvandlig till PC med mjukvara som hanterar insignal på t.ex. 4-20mA som verkar vara någon form av industristandard. Nu är det så att jag bygger pool för tillfället och det vore givetvis en höjdare om jag kunde hitta lite billiga givare så jag kan övervaka temperatur, reningsflöde, difftryck över filtret m.m. via datorn.

Någon nämde att man kan köpa "tempgivare" per meter och justera strömmen med motstånd bara (jag har ju +20V ut så det ska väl inte vara så knepigt att räkna ut). Tryck och flöde har jag bara hittat komponenter för tusentals kronor och det är inte aktuellt. Har sökt lite på Elfa och Ahlsell men det är omöjligt att hitta något på dom sajterna verkar det som. Tacksam för tips.

Att man ofta ser giaver med 4-20mA inom industri är att man har en enkel övervakning av keblen, 0mA i signal så är kablen av (märker man inte med en 0-10V givare).
Temperaturgivare kan du hitta till rätt billiga pricer överallt, däremot är tryck lite dyrare och flöde steget ännu dyrare.
Regin har en hel del "aktiva givare" www.regin.se, sedan kan du bara googla efter lite flödesgivare för att hitta olika fabrikat.

4-20 mA används inom process industin del pga man ser om kabeln är av som FrittDragg säger även är det så att inom industrin blir det ofta ganska långa ledningsdragningar och detta innebär spänningsfall om man kör med spänning som mätområde .
Detta kommer man ifrån om man kör 4-20 mA (strömmen är lik i hela kretsen)

Det vanligaste förekommande signalerna man använder inom luft-värme behandlings aggregat är 0-10 V
ex utsignal eller insignal för att styra ex en motor i ett visst varvtal.

När det gäller temperatur är det ofta PT 1000 givare .

Men utvecklingen går fort och många fabrikat är idag omkopplingsbara mellan 0-10V och 4-20 mA
Regin har bra grejer.

En fördel med 4-20 mA är att man får strömmatning till mätelektronik på samma trådar som mätsignalen.
En 4-20 mA sensor med elektronik klarar sig med 2 ledare. Dessutom är spänningsfall i kabeln inget problem (inom rimliga gränser).

En motsvarande med 0-10V måste ha minst 3 ledare, och det kan finnas risk för mätfel pga spänningsfall i kontaktdon eller långa kablar.

Ska man ha massor av utspridda sensorer på långa avstånd så är 4-20 mA överlägset!

/Hasse

Tack för tipsen! Ska googla lite mer i dag. Är det någon som stöter på något lämpligt får ni gärna slänga in en direktlänk här. Skulle vara grymt fräckt att kunna sitta vid frukosten innan jobbet och lägga upp en liten bild på köks-TVn med temp före och efter solpanelen, utetemp, difftryck över filtret, lägena på styrventilerna o.s.v. :D. Betydligt roligare än att ösa fyll hela dagarna... ;)

Mikael_L
På jobbet använder vi Keller för tryckmätning inom vår verksamhet. VI har givare från -1 - +1 bar, 0-1 bar upp till 0-1000 bar från Keller.
Vi använder företrädesvis series 21R, men har även ett antal mycket noggrannare och mycket dyrare givare som referenser samt vid viktigare arbetsuppgifter.

Sist jag beställde 21R (ett halvår sedan ca) gick den på 140 euro för alla normala tryckområden.
Sen har Keller även en del billigare givare i programmet, så att komma under en tusenlapp borde vara möjligt.

Det tycker jag egentligen inte är så mycket pengar, jämfört med att köpa något för kanske 200-400:- från ELFA eller så som kanske måste både byggas in och signalanpassas. Keller-givarna är ju dessutom ganska media-resistiva.

Om det verkar intressant så kan jag kolla med säljaren om han även har med privatpersoner att göra och sen förmedla en kontakt.
http://www.keller-druck.com/english/homee/hme.html

Edit: Vi har tidigare haft givare från t.ex. Wika och sensotec, men dom var i sak inget bättre, men dock 2-4 ggr dyrare.

Tack för svaret. Det är inte aktuellt just nu (om jag inte dyker på något riktigt fynd som kan ligga på hyllan ett halvår) Men jag kanske får återkomma till dig?

Edit:stavfel.

Nyfiken på vilket fabrikat på interfacet och programvaran, Drogen

Interfacet ligger på jobbet men jag tror det hette "Datascan" eller något sånt. Jag kan kolla på jobbet om jag kommer ihåg ;)

Interface: Datascan 7220 Analog input measurment processor.
Mjukvara: DASYLab.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.