Jepp, så är det.
Så försök flytta det...
 
Fy bygganytt. Plats i korgen ;D

Dra vp rör inte flex. Det går inte att dra två cat6 i en 16 mm flex men det går i ett vp 16.

I det här fallet så skulle jag göra som så att jag skulle sätta två dosor i garaget.

En där ni tar in Telen och matar den vidare till centralpunkten. Det räcker med ett vp16 rör mellan denna dosa och centralen även om jag rekomenderar två.

Sätt sen en ny dosa där ni tänker ha uttaget i garaget. Dra två vp 16 rör från denna dosa till centralpunkten. På så sätt kan ni dra dubbla kablar till detta uttag och tex ta ut ett tele och ett datajack ur dosan.
Självklart körs ev telefoni över ett cat5/cat6 nät och korskopplingspanel

För lite tips se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6
 
Jojo, jag är ingen påhejare av flex men vi som gillar VP-rör verkar ju inte längre vara i majoritet, tyvärr ;)

Mera VP till folket:
el_kok.jpg
 
ByggaNytt skrev:
Mera VP till folket:
::) Bygger du eget kärnkraftverk? :-/ ;D
 
I en normal dragning av telenätet i en villa sitter alla dosor så gott som i serie. Dvs ett rör kommer in till "första dosan" och ett rör går sen vidare till nästa dosa. Så har jag det i mitt hus. Att sedan ha första jacket i första dosan är inte nödvändigt. Jag har kopplat så att mitt första jack sitter i sista dosan på övervåningen. Dvs de två inkommande ledarna är ihopskarvade ända till sista dosan. Alla andra jack är inkopplade i serie efter detta jack på de tillbakagående två ledningarna.

/Gojan
 
Under förutsättning att man bara har ett abbonemang i huset och att alla telefoner finner sig i att vara seriekopplade. Det är lite si och så med den saken nu för tiden.

Därför är det vettigare att dra via central spridningspunkt. Vem vet om vi överhuvudtaget använder vanliga telefoner om 10-15 år. Vp rör har varit hyffsat lika sen 70 talet
 
Nu får jag tillfälle att gå in och rätta dig Mats ;)

Med ovanstående koppling är det ju fullt möjligt att parallellkoppla efter det första jacket...

Men för övrigt kan jag bara hålla med, vill man ha framtidssäkerhet så är några extra meter vprör en billig investering, trådlösa tekniken kommer gå framåt, likaså kommer bandbreddsbehoven.
 
Gojan skrev:
I en normal dragning av telenätet i en villa sitter alla dosor så gott som i serie. Dvs ett rör kommer in till "första dosan" och ett rör går sen vidare till nästa dosa. Så har jag det i mitt hus. ...

/Gojan
Det verkat inte som en bra lösningen vi nybygge. Bättre att dra alla jack till en central punkt/plint där också inkommande teleledning kommer in. Sedan kan man kolla om ordningen på uttagen hur man vill på plinten.

Man gör likadant för TV, och då har man tillräckligt med rör för ev ethernet också.


/abbe
 
abbe_ skrev:
Bättre att dra alla jack till en central punkt/plint där också inkommande teleledning kommer in. Sedan kan man kolla om ordningen på uttagen hur man vill på plinten.

Man gör likadant för TV, och då har man tillräckligt med rör för ev ethernet också.

/abbe
Självklart ;)

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted0
 
patka477 skrev:
Nu får jag tillfälle att gå in och rätta dig Mats  ;)

Med ovanstående koppling är det ju fullt möjligt att parallellkoppla efter det första jacket...

Men för övrigt kan jag bara hålla med, vill man ha framtidssäkerhet så är några extra meter vprör en billig investering, trådlösa tekniken kommer gå framåt, likaså kommer bandbreddsbehoven.
Utrycker man sig oklart så får man vad man förtjänar ;D
Jag tänkte två abb och fyrledare men skrev inte detta tydligt nog.
Man kan ju skippa fyrledaren och dra rj 45 från första uttag till resten och på så sätt få flera möjligheter men det är fortfarande ett system för bara en funktion och det är osmidigt att förändra
Detta kan inte rekomenderas till ett nytt hus. Bättre då att satsa på ett riktigt stjärnnät från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.