Det ryktas om att en ny och effektiva IVT 495 Twin är på gång, någon som vet något mer om detta?
 
Har hört att den kommer till hösten! Skall ge 6kW.
 
Vet du möjligen något mer om COP och ungefärligt leveransdatum?
 
... och vet du om 150 meter jordslinga fortfarande räcker, sannolikt inte va?
 
Hej! Vet inget om cop eller leveransdatum.
En borrfirma jag var ikontakt med nämnde att denna skulle komma till hösten, skulle kräva 100m borrhål, jämf med 50-60m ivt495.
Vet inte hur mycket längre markslinga den kräver, men längre lär den behöva vara.
 
Som jag förstod det skulle ytterliggare information presenteras i samband med Nordbygg som varit nu i veckan, någon som vet något?
 
Fortfarande ingen som har någon info om denna nya kombinerade jord-/frånluft-värmepump?
 
På deras hemsida (ivt) så säger dom att dom presenterade en ny kombinerad pump på Nordbygg!!
Finns det någon som har lite mer info??
Har mailat IVT utan resultat:mad:
 
Jag talade med dem i veckan och då sa man att den kommer ut på marknaden i juli. 6kw:s pump blir det, med slinger eller borrhål till. Runt 50000 + moms skulle själva pumpen gå på. Jag funderar på den till mitt nya hus jag ska börja bygga på i maj. Inga problem skulle det vara att få pumpen levererad till september.

Han sa förövrigt att man måste ha 300 m slinga eller ca 100 m borrhål.
 
Info som jag fått fatt i angående IVT 695 Twin som ska komma under sommaren/hösten;
Effekt 5,6 kW, COP 3,29. Jordslinga minst 275 - max 400 m, eller borrhål minst 90 m.
Låter väldigt intressant i mina öron, vad säger ni andra?
För mig som bygger 2-planshus på 180 kvm känns den här lämpligare än 495 Twin (3,9 kW och COP 2,52).
 
med dom priserna så får ni jordvärme för billigare pening !
 
CarMan skrev:
med dom priserna så får ni jordvärme för billigare pening !
Hur då? Även beaktande ventilation?
 
om agrigatet kostar 50 000 + moms (=62 500:) det är ju samma peng som en markvärmepump + ventiletions agrigat kostar. o då kan du få den dimensionerad så den värmer hela huset om du så vill samt att den har bättre cop (sanorligt bättre cop, vet inget om den här nya maskinen)
 
Vilken pump ingår i huset från början? Kan de erbjuda "uppgradering" till någon pump, dvs ni får bara betala mellanskillnaden? Vi uppgraderade från en 490 till en 495 Twin för ca 15 000 kr. Hade vi inte fått uppgradera hade vi fått en struntsumma för 490:n och sedan fått köpa den nya pumpen själva, vilket hade blivit betydligt dyrare. Det här bör man ta i beaktande.

Om ni kan uppgradera till vilken IVT-pump som helst och kostnaden är samma för en ren jordvärme+ventilation så bör man såklart välja det istället för en Twin.
 
Hmm den kostar som en cz 50 men då slipper man kostnaden för borrhålet/slingan o ger typ samma cop o effekt, Skulle nog valt en comfortzone istället om man inte ska installera frikyla förstås men då är det bättre att köra med en riktig jordvp som carman skriver..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.