hejsan!

Köpte idag 100 plantor Liguster från Bakker.se och som jag får hem i slutet av maj. Är det lämpligt att sätta ner dom i jorden på en gång? Hur mycket bör jag gräva ner och börj jag lägga på plantjord sedan eller någon annan jord? Behöver jag vattna dessa plantor dagligen eller hur ska jag gå tillväga...

Jag bor i Sörmland så jag ligger på zon 2-3.

Tacksam för svar

Christer
 
Du kan redan nu fixa en ränna på ca 30-40 cm djup och fylla med god jord. Du ska sätta ner plantorna så fort du får hem dem - gärna tidigare än i slutet av maj vilket jag tycker låter lite sent. Använd gärna snöre och en måttpinne som gör att de planteras med jämna mellanrum. Vattna rejält vid planteringen och vattna därefter med ett par dagars mellanrum de första veckorna. Blir det en varm sommar behöver häcken mycket vatten - annars ska man inte övervattna utan ge rotsystemet en chans till etablering. Ligustern skall klippas ner redan första säsongen såvida man följer gammal tradition. Det är vanligt att man idag inte klipper den lika hårt men då får man aldrig den där riktigt snygga häcken på sikt.
 
Vi satte vintergrön liguster förra året. Några plantor dog tyvärr då gräsmattan etablerade sig i plantorna så dessa har vi bytt ut iår. När skall jag klippa ner den och hur mycket ? Den är just nu ca 30 cm hög så det är inte mycket att skryta med... Skall jag slänga på lite kogödsel nu också?
 
Vi har nyligen planterat Liguster. Vi går med kratta och drar till jorden i stort sett innan varje vattning. Vattnar varannan dag. Krattar gör vi dels för att lättare få ned vattnet i jorden och dels för att man då lätt förhindrar allt annat ogräs m m att få fäste där häcken ska växa. Ogräs och annat stjäl både näring och vatten för häcken, det ska bort.

Vi bytte ut all jord mot ny matjord med gödsel i. Killen från plantskolan sa att vi kan gödsla en gång till lite senare i sommar...
 
Vi funderar på att plantera en vintergrön Liguster, nån som vet hur snabbt den växer? Just nu har vi en gles och tråkig buxbomshäck som verkligen växer sjukt långsamt så lite snabbare vore ju trevligt.
 
Du får nog snabbare resultat med att reparera din befintliga buxbomshäck. Ligustern behöver tid på sig. Om du kompletterar med ett antal säckar rosjord och vattnar rejält kommer du se att buxbomshäcken sätter sprätt. Kan du inte lägga in några bilder på häcken?
 
Å andra sidan tycker jag att man ser rätt många risiga buxbomshäckar här i Stockholm, där tydligen pitufina också bor. Klimatet är nog inte riktigt optimalt för den här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.