Hej!

Vi har hamnat i ett moment 22.

Vårt hus blev nyckelfärdigt -00. Enligt lagen om byggfelsförsäkring (-93) ska byggfelsförsäkring tecknas vid nyproduktion av ett hus.

Min fråga är kort och gott: Var tecknade man byggfelsförsäkringen år -00? Man skulle ju enligt lag teckna en sådan redan -93.

Gar-bo hävdar att man år -00 endast var ett garantibolag och att man därför har en form av garantiförsäkring som endast täcker skador på huset. -02 började Gar-bo då med byggfelsförsäkring.

Med moment 22 menar jag att vi har fel samt skador pga fel på vårt hus, Gar-bo säger sig endast behöva ersätta och hjälpa oss med de ställen där vi har skador, de vägrar ersätta oss för ställen där det är samma fel som vid de fel där man uppmätt skador, men ingen uppmätt fuktskada. Jag tar förgivet att det tecknades en byggfelsförsäkring då det annars vore att bryta mot lagen. Det är ett Götenehus och jag får för mig att en så pass stor småhusleverantör gör som lagen säger. Götenehus själva säger att de endast haft Gar-bo som försäkringsbolag sedan många år, flera år innan år -00. De säger också att BYGGFELSförsäkringen är tecknad i Gar-bo.

Någon som har något vettigt och helst riktigt att svara på ovan?

Mvh,

Henke
 
Fy va jobbigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.