Tja!
Tänkte höra om det finns nåra kloka tankar om hur långt det skall vara mellan slingorna om man lägger vattenburet som gjuts in i plattan?

Vilken dimesion på slang skall man köra?

Det blir bergvärme och frånluftsåtervinning som driver paketet.

tack å skål!
 
20mm rör på cc30 är nog standard.
 
ja stämmer, 20mm på cc300, börja längs yttervägg när du lägger slangen i varje rum.
 
Tack ska ni ha!!!

Vilket märke ska man köra då?
Har hört att det ska vara LK eller Wirsbo, för det tredje (vad det nu heter) är inge bra... nån som kan förklara?
 
aggerospigg skrev:
Tack ska ni ha!!!

Vilket märke ska man köra då?
Har hört att det ska vara LK eller Wirsbo, för det tredje (vad det nu heter) är inge bra... nån som kan förklara?
LK, Wirsbo, Roth, Törefors - jag tror inte det är någon större skillnad i kvalitet mellan dessa olika fabrikat.

Jag använder själv Wirsbo och känner mig trygg med det. Högst värderar jag bra support och enkel tillgång till bra manualer och anvisningar.
 
jag känner av vissa "kalla" ställen med 20 slang å 300 c/c... :(
 
pellefant skrev:
jag känner av vissa "kalla" ställen med 20 slang å 300 c/c... :(
Hur har du lyckats med det? Då måste du har för lite material ovanför rören eller?

Har fyra olika kombinationer av konstruktioner med 20mm cc30, aldrig något problem med randiga golv.
 
ca 20 mm betong + klinkersmegget + klinker ovanpå slangen, det är ju int iskallt, men känns att det är olika temp.
 
Man brukar väl säga att det skall vara minst 30mm ovan rören, men man tycker ju att det borde lösa sig när du har klinker ovanpå.
 
Pellefant - vad har du för underlag och isolering? källargolv?
 
gjuten betongplatta 70-100 mm tjock, under det vitfrigolit isolering ca 100mm. under det gjuten betongplatta 100mm, under den sand. fd dubbelgarage i ekonomidelen på älvsbyhus. så en del värme går säkert ner i backen åxå :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.