På ett tilltänkt nybygge är pannrummet placerat vägg i vägg med garagedelen. På andra sidan gränsar pannrummet till ett sovrum och en entré.

Huset skall uppföras i något stenmaterial och troligen kommer innerväggarna att bestå av 100 till 150 mm putsad lättbetong. Jag utgår att detta ger ett fullgott och godkänt brandskydd.

Min fråga är: Måste pannrummet vara helt avskilt från garagedelen? Jag funderar på om jag vill skippa mellanväggen mellan garage och pannrum. Då blir det enkelt att ta in ved genom garageporten. Det blir också enkelt att få ut och in utrustning.

Skulle det gå att få detta godkänt? Är det överhuvudtaget lämpligt?
 
Inte för att det besvarar din fråga, men....
Tänk på att ljudisolera pannrummet mot sovrummet, för moderna fläktpannor låter en hel del under drift!
 
Såhär lite tidigare på dygnets timma känner jag att jag kan besvara min egen fråga: Pannrummet måste vara utformat som egen brandcell. Det får bli en decimeter betong emellan, det är troligen ändå lämpligt att ha ingången till pannrummet via garaget genom en brandklassad dörr.
 
Följer han Byggarens råd om storlek på ackumulatortank behövs det nog fasen en panna i den klassen! :surprised:
 
Det krävs sluss mellan garage och pannrum om jag inte minns fel.
 
Tack för det! Jag läste bara BBR... Då ser det verkligen ut som att jag skulle kunna låta garage och pannrum dela på brandcell. Frågan är om man vill det, men det är en trade-off som allt annat. Någon som har åsikter?
 
Glömde en sak: Jag kanske torskar ändå eftersom GARAGET eventuellt måste vara en egen brandcell. Men kortvarig glädje är bättre än ingen glädje...  ;D
 
poiu skrev:
Det krävs sluss mellan garage och pannrum om jag inte minns fel.
Jepp el separat ingång utifrån..
 
poiu skrev:
Det krävs sluss mellan garage och pannrum om jag inte minns fel.
Det rummet som pannan står i skall stå emot eld i 30 min.Vilket innebär dubbel gips på väggar och tak med förskjutna skarvar, samt betong golv eller liknande. Sluss mellan pannans rum och huset eller garaget behövs inte, endast en brand klassad innerdörr behövs.Den skall också kunna stå emot eld i 30 min. Jag tror att beteckningen för det är EI 30.
Jag har kollat upp detta med tre olika källor. Boverket, sotaren och en brandingengör.
Detta gäller vid ny/ombyggnad. Vid "gammalt" pannrum gäller dom regler som fanns när det byggdes.
Mitt hus byggdes -62, då skulle det stå emot eld i 15 min. Så då räckte det med enkel gips på väggar och tak.
 
Håkan skrev:
Sluss mellan pannans rum och huset eller garaget behövs inte, endast en brand klassad innerdörr behövs.Den skall också kunna stå emot eld i 30 min. Jag tror att beteckningen för det är EI 30.
Jag har kollat upp detta med tre olika källor. Boverket, sotaren och en brandingengör.
Detta gäller vid ny/ombyggnad. Vid "gammalt" pannrum gäller dom regler som fanns när det byggdes.
Hmmm då är det flera runt omkring här som blivit lurade att bygga med sluss fast pannrumen varit i garaget sen tidigare o endast gjort pannbyte.. :-?
 
Jag hade sluss från början när jag köpte huset. Den har jag nu tagit bort för den tog yta i panntummet som jag behövde. Jag satte dit en brandklassad innerdörr, så nu har jag endast en dörr mellan hallen och pannrummet och det var helt ok. Sotarn tyckte att det såg bra ut.
 
Håkan skrev:
Det rummet som pannan står i skall stå emot eld i 30 min.Vilket innebär dubbel gips på väggar och tak med förskjutna skarvar, samt betong golv eller liknande. Sluss mellan pannans rum och huset eller garaget behövs inte, endast en brand klassad innerdörr behövs.Den skall också kunna stå emot eld i 30 min. Jag tror att beteckningen för det är EI 30.
Jag har kollat upp detta med tre olika källor. Boverket, sotaren och en brandingengör.
Detta gäller vid ny/ombyggnad. Vid "gammalt" pannrum gäller dom regler som fanns när det byggdes.
Mitt hus byggdes -62, då skulle det stå emot eld i 15 min. Så då räckte det med enkel gips på väggar och tak.

Se ovan om pannor över/under 60 kW...
 
BBR10/BFS2002:19 5:462

http://webtjanst.boverket.se/Boverket/RattsinfoWeb/vault/BBR/PDF/2002-19BBR10.pdf

5:462 Garage
Uppvärmning i garage får inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annan
anordning som kan orsaka brand eller explosion.

Rensluckor får endast finnas i garage om särskilda åtgärder vidtas. Garage får
endast genom luftsluss stå i förbindelse med lokaler som innehåller eldstäder o.d.


Servicestationer, bilverkstäder och likvärdiga lokaler där explosiva
gasblandningar inte förekommer, och som är avskilda från andra lokaler så att
brandspridning förhindras i 30 minuter, får värmas med varmluft om pannan
placeras i ett pannrum utan förbindelse med lokalen eller om pannan placeras i
lokalen och förbränningsluft tillförs direkt från det fria genom tät kanal.
Återluft skall i förekommande fall tas från minst 2 meters höjd över golvet.
(BFS 1998:38)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.