Här är min ritning på hur jag har tänkt att bygga min altan med inbyggd pool.
Dom röda prickarna är placering av plintarna.

Har några frågor ang storlek på bärlina och golvreglar. om det är ok med 45x145 som golvreglar?
Eller är det bättre att använda 45x170 istället för att golvet inte ska svikta?

Kommer att sätta plintarna längst ut på altanen med ca 2,75 m mellanrum och längst ut 3 m så jag kan köra in bilen under altanen där.

Klarar jag att ha 3 m mellan bärlinorna och golvreglen utan att ha en plint på mitten?
Då jag ska köra in bilen under den delen av altanen? Behöver jag gå upp till 45x170 istället för 45x145?
Kommer att ha cc 60 mellan golvreglarna.

Är det något som behöver ändras eller kan jag köra på detta? Synpunkter välkommna.
 
  • Altan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill ha spännvidden 3m ska du enligt orakeltabellen http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf ha golvreglar som är 45x195. De ger dig ett värde på 3,1 som är spännvidden utan att det sviktar. Om du vill ha plintavståndet 2,75m måste du gå upp rejält i dimension på dina bärlinor, 95x195 ger dig plintavstånd på 2,6m men vill du ha dina 3m för att köra in bilen måste du upp ännu mer i dimension, 95x220.

Om du väljer en limträbalk, alt järnbalk just där du tänkt köra in bilen, så slipper du ha så grovt virke för övrigt. Varför inte be en konstruktör räkna på det, sånt fixar de i en handvändning.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.