Jag vet inte var hon va, men det var ingen lycklig människa. Hur som helst så sa jag fastighetsbeteckningen och hon fick inte fram ett skvatt.
 
Skrev och frågade mäklaren ang det här med boarea och biarea.
Fick detta som svar.

"Boarean 170+90 kvm är den faktiska arean som nuvarande ägare har mätt upp, det är den som är korrekt utifrån de renoveringar som är gjorda under årens lopp, 110+ 60 kvm är det som skattemyndigheten har fått info om. Det finns inga regler eller lagar som säger att du behöver bygglov osv pgr av detta. Du behöver inte ens bygglov endast bygganmälan, om du ska bygga till utanför detaljplanerat område, dvs ute på landet!"
 
Kommunen har en skyldighet att lämna ut dessa uppgifter.Du lämnade rätt fastighetsbeteckning va ?

Mäklarens svar är ju lite mysko: Har dom gjort fel i fastighetsdeklarationen då ? Eller har det tillkommit ngn tillbyggnad som inte är deklarerad ?

kolla upp byggloven innan tycker jag, och försökr iaf snabbmäta vid en ev. besiktning så att måtten ser ut att stämma...

/K
 
Nej jag lämnade faktiskt fel, så nu har jag mailat. Orkade inte prata med gnällspikstanten.

Det finns inga andra byggnader på tomten, utan det dom har gjort är att inreda vinden och även rivit ut garaget så att det ska bli rum. (Garaget är i samma byggnad som boningshuset)
 
Vi var i liknande situation för några år sedan då vi köpte hus. Huset var tillbyggt men det fanns inga uppgifter på detta i fastighetstaxeringen.

Jag ringde och kollade med Skatteverket och de tyckte inte att något behövde göras förrän ny blankett för fastighetstaxering skickades ut. Vi har nu sålt det huset, men det fanns nog en del saker som de förra ägarna borde sökt bygglov på...

Att det finns nya inredda rum i huset är inte bygglovspliktigt, men däremot om du ändrar bostadens användning så behövs bygglov. Detta gäller ex. inredning av del av garage o.d. Hur det är utanför detaljplanerat område vet jag inte riktigt. Du behöver nog kolla med kommunen. Om det behövs bygglov så bör du se till att den nuvarande ägaren fixar detta.

Lycka till!
 
Tillägg;
Värt att veta är att huset är från 1890 talet, dvs det som har använts som garage har förmodligen varit ett förråd/verkstad eller liknande. Ingen aning.

Mailade stadsbyggnadskontoret igår med rätt beteckning (blev lite förvirrad när jag pratade med gnällspiken och nämnde den gamla fastighetsbeteckning). Fick iaf svar från en annan kvinna:

Fastigheten XXX berörs varken av detaljplan eller områdesbestämmelser. Dock finns det områdesbestämmelser för själva byn och syd öst om er fastighet håller vi på att planlägga för vindkraftverk efter fastighetsägarens förfrågan. Jag bifogar en karta över området där aktuell fastighet är markerad med en turkos linje och där områdena för planer och områdesbestämmelser är utmarkerade.
Några utbyggnadsplaner från kommunens sida sett finns det inte i området.
Tyvärr har vi inga handlingar för fastigheten i vårt bygglovsarkiv."

Vad betyder det?
 
Jag skulle tro att det betyder att det inte behövs bygglov för den typ av förändringar som har gjorts i huset (att inreda vinden).
Det där med vindkraftverket kan vara bra att kolla upp, om det är ett enskilt verk eller en hel park som ska sättas upp (det behöver inte alls vara ett problem om det nu är en hel vindkraftspark men det kan ju vara bra att veta). Är det till för fastighetsägarens egna bruk (en bonde kanske?) eller finns det rent av möjlighet för dig att köpa in dig?
 
Linisen_01 skrev:
Tillägg;
Värt att veta är att huset är från 1890 talet, dvs det som har använts som garage har förmodligen varit ett förråd/verkstad eller liknande. Ingen aning.

Mailade stadsbyggnadskontoret igår med rätt beteckning (blev lite förvirrad när jag pratade med gnällspiken och nämnde den gamla fastighetsbeteckning). Fick iaf svar från en annan kvinna:

Fastigheten XXX berörs varken av detaljplan eller områdesbestämmelser. Dock finns det områdesbestämmelser för själva byn och syd öst om er fastighet håller vi på att planlägga för vindkraftverk efter fastighetsägarens förfrågan. Jag bifogar en karta över området där aktuell fastighet är markerad med en turkos linje och där områdena för planer och områdesbestämmelser är utmarkerade.
Några utbyggnadsplaner från kommunens sida sett finns det inte i området.
Tyvärr har vi inga handlingar för fastigheten i vårt bygglovsarkiv."

Vad betyder det?
Med andra ord icke-detaljplanerat område - och då behövs inte bygglov för en hel massa åtgärder.
Tex har jag för mig att man får bygga en till byggnad utan bygglov så länge den inte står närmare än 4.5 m från tomtgräns och inte är större än huvudbyggnaden (det får inte bli en ny huvudsaklig byggnad mao) :)

Att ändra från bod/garage till bostad osv bör alltså vara helt i sin ordning.
Däremot bör ni väl vid er besiktning mäta upp det så att det stämmer med vad dom hävdar ? Man vill ju inte köpa ett hus med 1/3 mindre yta än man betalar för ?! :)

/K
 
Så förhoppningsvis är allt i sin ordning menar ni?

På fastighetsinfo vi fick i samband med kontraktet står det bla
Beteckning: Hittapåland 2:2
Fastighets.reg: 2006-09-21,
Ursprung: Hittapåland 2:1

Varför har ursprunget ändrats?
 
Den har troligen styckats av 2006-09-21, från Hittapåland 2:1.

Som Klas redan sagt, det verkar rätt OK, men försök att något så när mäta upp boyta, byggyta etc så att det verkar stämma överens med det ni köper. Det behövs också för att ni skall kunna teckna en försäkring som täcker ert hus fulla värde.
 
Hur mäter man? Ska vi meddela någon annan än försäkringsbolaget vad den faktiska boytan är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.