Om jag köper till altan till mitt hus som ska till å byggas så
kostar det 16.500 från husföretaget.

är det billigt, eller kommer man billigare undan om man köper
från byggmax när man ska bygga 40 kvm?
 
H
Om du menar om det är billigare att göra det själv än att låta hantverkare göra jobbet så absolut, men jag kanske missuppfattade frågan. 16500:- för 40 m2 altan låter mycket om man gör det själv, beror ju iofs på utförande. Personligen skulle inte jag köpa virket för 40kvm altan på byggmax, tycker dom har sisådär med kvaliteten.
 
ok, ska förtydliga mig, 16.500 är bara för materialet...
sedan tycker jag inte att det är några större problem med byggmax kvalite, man
får bara välja och plocka lite mer för att få bra brädor.
 
Beroende på val av dimension på virket, färdiga plintar eller egna, trall, skruv osv. så hamnar altangolv mellan 300-600 kr/kvm. Alltså mellan 12000-24000 kr.

Tänk på att det är rätt skönt att slippa transporten också :)

Kjell G
 
fyller på här med mer info. Jag har räknat på ett däck på 45m2 och har hamnat på runt 10-12 papp i material i första kalkylen. Det blir nog högre när jag kommer på mer grejer som jag måste ha.
 
jo att slippa köra fram och tillbaka är ju skönt...väger ganska tungt faktiskt!
 
Vi landade på ca 25.000 för vår altan på 100 m2. Detta inkluderade transport samt lyft upp på femtevåningen. Virket kommer från Hornbach och vi använde CarlF för lyft och transport. Notera då att detta är en flytande konstruktion på en betong platta.
 
  • Gilla
Enka
  • Laddar…
Jag betalade 345 kr/m2 för min altan på 55 m2. Då har jag räknat med precis allt inklusive transporten på 600 kr. Det mesta köpte jag på Beijer Bygg. Utifrån den kalkylen så kan jag tycka att husföretagets "fraktkostnad" ligger aningen högt. Glöm inte att deras inpriser på altanvirke med all sannolikhet ligger avsevärt lägre än ditt och mitt som konsumenter.

Gör dig för övrigt en tjänst - köp aldrig trallvirke på Byggmax. Kvaliteten är riktigt kass.
 
vårt trädäck på ca 110kvm gick på dryga 23000 i material och transport. Jag var riktigt skeptisk när snickaren sa att han inte behöver ha mer material än så men vass som han va så fixade han det galant för 23papp
 
Min altan kostade ca 16500 för 44 kvm på en "Riktig bygghandel" och jag har ganska bra rabatt då jag byggt ett garage med material därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.