Hej!

Är i färd med att inhandla nya täcken, satt och kikade lite på internet, när jag hittar silketäcken;
http://www.shoppingbutiken.se/silke...ss-svalt-/product_details.php/products_id/598

Någon som har ett sådant? Sovit med ett? Värt pengarna? Blev aningens nyfiken på dessa täcken! Är det någon som vet någon mer affär på internet eller i Göteborg (helst) som säljer sängkläder i egyptisk bomull?

Tacksam för svar:D
 
Hej!
Jag lyckades hitta en affär här i Gbg som säljer silketäcken, de var otroligt lätta! Om jag inte minns fel så vägde täcket bara 1kg, det kändes som dun, skulle vara bra för allergiker osv. Och så skulle det vara väremereglerande. Hittade även sängkläder i egyptisk bomull, men de blir billigare att handla från nätet;) Nåväl, ville bara dela med mig ifall någon annan kanske var intresserad av silketäcken!
 
A
Jag skulle ALDRIG köpa ett täcke som man inte kan tvätta! Äckligt värre! Hur kan det va bra för allergiker? Hur som... Ett täcke väger inte mer än i snitt än 500-1000g. Tror att mitt dubbelduntäcke väger 1200g. Ju bättre innehåll, ju bättre täcke.

Dun andas generellt bättre än syntet (beroende på kvalitet) Dun är inte varmare än syntet, det beror på hur mkt innehåll ett täcke har och av vilket material. Alltså ett svalt syntettäcke är lika som ett svalt duntäcke. Är man allergisk så behöver det inte betyda automatiskt att man inte tål ett täcke av dun. Dun och fjäder är 2 olika saker. Det man också kan tänka på när man köper täcke är vad yttertyget består av. Tänk också på att det går åt minst 4.3 m tyg till ett täcke.

Ett syntetäcke mår bra av att tvättas medans ett duntäcke ska tvättas lite mer sällan. minemalt med tvättmedel och absolut inte sköljmedel. Vädra är bra! Kvalster trivs väl bäst i varm å fuktig miljö? Kan vara värt att tänka på innan man bäddar sängen på morgonen.
 
Man kan tvätta silketäcken! Vet inte varför du tror att man inte skulle kunna göra det? Det är bara det att man skall lämna in det till fackman/kemtvätt, inget man skulle ge sig på själv. Jag tycker detta verkar vara ett bra alternativ till dun, jag tål tyvärr inte dun själv, men gillar den "fluffiga" känslan. Om du kollar den första länken i denna tråd, så står det en del om silketäcke, samt tvättråd.
 
A
Äh det är kanske bara jag som kanske tycker att det är jobbigt med kemtvätt? :)
 
minigris skrev:
Man kan tvätta silketäcken! Det är bara det att man skall lämna in det till fackman/kemtvätt,
Låter ju billigt........
 
Hej å å vad det sprudlar av glädje i denna tråd.

Jag vill iaf tipsa om Hemtex serie "Living". Just nu har de nedsatt pris på bäddseten (från 599 till 399kr). De är väldigt mjuka - mjukare än "satin 2 för 500 kr" som de har på erbjudande just nu. Tänk bara på att tvätta dem före första användning och att man inte torktumlar dem. Om man stryker dem när de är torra så blir de ännu lite mjukare. Jag köpte 2 st med gråa rutor och är kanonnöjd!

Mimou och Mille Notti-sängkläder står på önskelistan. :) Percale-lakan från Mille Notti skall köpas när vår nya kontinentalsäng blivit levererad.
 
Snysop - haha, ja väldigt positivt i denna tråd;) Jag hade faktiskt aldrig hört talas om Mimou innan, jisses va snygga saker!! Ojdå... det startade ha-begäret i mig. Mille Notti är inte dumt det heller! Ska ta mig en ordentlig titt på Hemtex o se vad som finns! Egyptiska bomull är jättemjukt - gillar du MN så kolla in det oxå, www.dreamsilk.se Tack för alla tips:D


Kemtvätt av ev. silketäcken kostar 120:- per täcke förresten, finns säkert billigare/dyrare kemtvättar dock. Men det river inte alltför stora hål i plånboken;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.