Nyblivna ägare av ett nybyggt 1,5-planshus i Skåne och vi har redan planer för framtiden. Övervåningen är idag inte färdigställd, utan det är något jag ska ta itu med. Nedervåningen på 100 kvm har golvvärme och en IVT 490, samt en extern varmvattensberedare, vet inte riktigt om det är till någon fördel.

Nu funderar jag på värme upp. Vad jag förstår så räcker inte 490 till för hela huset (som blir 180 kvm när övervåningen är färdig). Kommer att lägga el-golvvärme i badrummet uppe, men frågan är hur jag ska göra med värmen i övrigt. Enklast vore naturligtvis oljefyllda elradiatorer, vilket skulle bespara mig att behöva dra upp ledningar för vattenradiatorer. Är detta en totalt vansinnig idé ekonomiskt?

Vi har även framdragen tilluft för en kamin på nedervåningen. Är det lönt att lägga de pengar en ex-vis contura 550 kostar, såga hål i tak etc för att få ner förbrukningen, antaget att vi har gratis ved till denna?

Någon kunnig som kan ge lite råd?
 
Skulle jag vara i din sits så skulle jag definitivt dra vattenburet även på övervåningen. Så blir det mer flexibelt för framtiden.
Lägger du golvvärme uppe så behöver du "bara" två matningsledningar upp, (plus fördelare och slingor förstås). Men inte en "hel massa rör" upp.
Ja det behövs nog bara två rör om man kör radiator också..
 
Vad jag är orolig för är ju att IVTn inte ska räcka till utan få köra på elpatronen väldigt mycket då, vilket torde vara mindre effektivt än att använda samma el direktverkande. Men visst, det skulle vara trevligt med golvvärme även uppe.
 
Kör du oljefyllda elradiatorer så blir det ju alltid el-förbrukning. Skillnaden är som spikers_corner säger den dan då IVT490n lägger av och du byter till bergvärme/comfortzone/IVT495/L-V pump så kommer du dra full nytta av ditt vattenburna system.

Det är nu det är lätt att dra radiatorledningarna i bjälklag etc. Men visst det är sant som du säger kortsiktigt finns det inge vinst.


/Abbe
 
kn inte ens fata att nån ställer sig frågan. klart man bygger med vattenburet idag!!!
 
Grundtipset måste nog vara vattenburet på övervåningen också. För att vara säker måste man räkna på vad installation av elradiatorer jämfört med installation av vattenradiatorer kostar i just ditt fall, det beror förstås på vad du kan göra själv.
 
jonand skrev:
Grundtipset måste nog vara vattenburet på övervåningen också. För att vara säker måste man räkna på vad installation av elradiatorer jämfört med installation av vattenradiatorer kostar i just ditt fall, det beror förstås på vad du kan göra själv.
ett hus med e radiatorer kommer att bli svår sålt & ha lägre pris. det sä dyrt & krångligt att konvertera efteråt, när det är så lätt att göra rätt från början.

sen lägger vi på att driften blir dyrare med el radiatorer, o inte minst om du väljer en bättra värme källa o 10-15 år, när din uvarande gett upp.

-----------------
samanfattning:
att sätta in vatten radiatorer kommer du aldrig att ångra
sätter du in el radiatorer kommer du för eller senare att ångra dig.
 
Kostnaden borde väl förvisso bli markant mindre med el-radiatorer, tre radiatorer + elslingor i badrum borde ju kosta en aning mindre än rördragning för samma mängd radiatorer samt badrummet. Driften blir ju billigare med vatten den dag man byter panna, fram till dess så ser jag inte hur det skulle kunna bli billigare?

Till saken hör att all isolering samt alla golvspån redan är lagda samt el dragen, dvs jag har bara att bygga innertak, innerväggar och badrum (inte så bara, men en del är redan gjort). Är dåligt insatt i rördragning för värmen, men jag är säker på att vi inte vill ha utanpåliggande rör i hela övervåningen, betyder inte det att jag måste riva upp en del redan gjort jobb för att få vattenburet?
 
En FTX lösning med vatten buren eftervärme tänkte vi lägga på övervåningen för att slippa dra en ,massa rör och radiatorer.
Vi har bergvärme och då har man fördelen med att kunna lägga till frikyla till sovrummen på sommaren.
 
du har ju redan gjort bort dig, genom att inte tänka igenom detta innan du beställt huset...

men som jag brukar säga 2 fel blr inte ett rätt.
Så alltså bara för at du idag valt en lösning som drar mycke el, så kommer inte el radiatorar göra denna lösning bättre...


viserligen klarar inte frånluftsvärmepumpen av att värma övervåningen, men det betyder inte att den inte värme en timme här o där så här års. et blir billigare drift med frånluftsväempump, än direkt el.
 
Nu har jag ju inte beställt något hus utan köpt det som det är, med en nästan färdig övervåning, så frågan är alltså om det är värt att göra en hel del av det som redan är gjort ogjort för att dra in vattenburet i den tredjedelen av huset det gäller, dvs om de pengar + arbete för att öppna golv/väggar, dra ledningar etc istället för att bara sätta upp tre radiatorer vägs upp av eventuellt mervärde i huset samt lägre kostnader den dag i framtiden jag byter värmepump. Hur mycket lägre driftskostnad skulle det bli med vattenburet och en bättre panna i de tre rummen det gäller än att värma de med el?

Om jag tolkar dig rätt CarMan så verkar det vara så att man till varje pris ska undvika allt vad elradiatorer heter, så jag utgår från att besparingen jag kan göra om sisådär 15 år är högst markant, eller? Det måste ju vara så mycket billigare att det minst betalar merkostnaden i installation plus ränta på den kostnaden i 15 år för att det ska gå jämnt upp.

Leffe_k: FTX lösning, vad är det?
 
säg at det tar 15 år att nå plus minus noll. vad händer sen? ska huset rivas då?
om 15 år kostar det dubbelt så mycke att konvertera till vattenburet & om du gör det då, så har ju tiden fram tills des varit helt bortkastade pengar (pluss den dyrare konverteringen)
om du väljer att fotsäta med elradiatorer o 15 år, så är det kanske 2:-/kWh du betalar då, så du lär ångra dig!
om du säljer huset, så kommer köparen vara medeten om hur mycke konvertering kostar &/eller hur dyrt det är att värma huset, o lägger bud där efter, om dom ens är intreserade (man vill ju inte läga ner det besväret ?)

hur tänker du idag när du ser hur byggda på 70 talet & som har direkt el i hela huset? vil du ha ett sånt hus?
tänker du som jag, va korkade dom var som ntalera irekt el, när vatten buret bar hade kostar 5-10 000:- mer för hela huset.
(men dom tyckte det var så billigt o bra med direkt el, koste ju nästan inget i investering!!!)
 
Jag ifrågasätter inte att det är bättre för värdet med vattenburet, jag vill bara veta hur mycket billigare det är i drift den dagen jag byter värmepump. Det tar ju inte 15 år innan det går plus minus noll, i 15 år är det ju en högre kostnad att ha vattenburet eftersom jag har räntekostnaden på den dyrare installationen utan någon vinst i driftkostnad ända tills jag byter värmepumpen.

Om det idag kostar mig 25000 mer att få vattenburet så innebär det en räntekostnad på 14000 över de 15 åren vi diskuterar. Lägg till detta att jag då ska köpa en dyrare värmepump för att utnyttja det vattenburna systemet. För att det hela ska gå ihop så måste det ju vara så pass mycket billigare i drift att det sparar in både räntan på dessa 14000, samt avskrivning och ränta på merkostnaden för den nya pumpen i de 15 år den "lever", vilket i praktiken betyder att driften med den nya värmepumpen måste vara minst 2500 kronor billigare per år jämfört med el i tre rum (räknat i dagens pengavärde) om jag ska kunna gå jämnt upp på installationskostnaden idag.

Detta är ingen religiös debatt rörande uppvärmningssystem (för mig åtminstone) utan jag vill helt enkelt ha fakta, dvs hur mycket billigare är driften om man värmer upp de 60 kvadrat det handlar om med en bättre värmepump (dimensionerad för det) jämfört med direktel? Denna skillnad är ju faktiskt helt avgörande för kalkylen. Tilläggas bör att huset ligger centralt i Skåne.
 
A
Hur fick du fram 14000kr i räntekostnad? Ett lån på 25000kr under 15år kostar med 5,3% ränta 8300kr i ränta efter skattereduktion. Det är ca 550kr per år.

Ska du flytta om 15år eller tänkte du bo kvar längre?
 
5,3% av 25000 kr=1325 kr per år i ränta.
15 * 1325 kr= 19875 kr i ränta under hela perioden.
Med skattereduktion 30% på 19875 * 0,7 =13912 kr.
Det får jag det till. Andra synpunkter ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.