Hej alla teknikintresserade

jag har sökt information här länge om inbyggnadshögtalare och insett att det inte är så jättevanligt så jag tänkte jag kunde dela med mig av det jag gör vid vårat hus nu när vi bygger.
kom jättegärna med synpunkter och förslag hur detta ska bli bra.

jag har reglat av i tv väggen för framhögtalare som bilden visar, sen har jag även satt upp högtalarlådor i taket för bakhögtalare samt i sovrum och kök.

vad tror ni om det. är det värt och lägga några pengar på högtalare och räkna med bra ljud eller ska man köpa nåt billigare och nöja sig med att de är inbyggda och diskreta?
 
  • DSC02215_resize.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns jättemånga alternativ att titta på, men jag skulle först vilja veta vad du har för budget ?
 
Inbyggnadshögtalare är jättetrevligt, framförallt väggmonterade.
I tak tycker jag att de mest skapar bakgrundsmusik. Ska man lyssna så är det vägg som gäller (jag har båda varianterna i olika rum)

Finns i väldigt mång prisklasser
 
Har själv satt in SpeakerCraft (Time 5) som fäller in/ut sig med automatik när man inte använder dem då jag inte hade nggn vägg bakom att sätta något i. 3 vägghögtalare sitter dock runt skärmen. Ljudkvalliteten är bättre än bra och takhögtalarna går att programera så de roterar beroende på vilken ljudkälla man använder. Därför satte jag även in en extra i taket över tvn så när man lyssnar ifrån vår matplats, som ligger parallelt med vardagsrummsdelen så kopplas vägghögtalarna ur och den ena bakhögtalaren dras upp och den (extra) takhögtalaren som sitter i taket ovanför skärmen fäller ut sig och vrider sig, tilsammans med den andra bakhögtalaren 90 grader ut mot matplatsen och istället bildar höger - vänster högtalare.

Puuh, det blev komplicerat att förklara det där i text . Ska försöka fixa en bild.
 
Vad kul med lite svar, jo vad gäller budget är ja lite flytande just nu, har inte hört på några inwallhögtalare så jag vet inte vad man får för ljud för pengarna men är det bra så kan jag betala lite mer.
i pengar räknat så kanske 10000 kr vad gäller 5.1 högtalare vid tv, takhögtalare i sovrum kök o badrum kanske inte behöver va samma höga kvalitet.
om man inte får något bra i sverige för 10000 så kommer jag kanske beställa från usa, exempelvis outdoorspeakerdepot
 
Du kan absoult få något bra i SVerige för de pengarna. Kolla in Speakercraft. Som tidigare talare nämde är tex TIME ett trevligt system, men det kostar dock lite mer. Men Speakercraft har funnits sen 1994 och rankas till de största i världen idag.
Instegsmodeller börjar på 1445:-/st i Sverige.
 
Tycker du ska satsa på hyfsat bra kvalitet om du ska bygga in dem. Det är ju inte bara att kasta ut dem om du inte är nöjd.

Jag byggde in för två år sedan och körde med Preference Audio som fått bra i tester. Är skitnöjd! Säljs via Hembiobutiken:

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112110
 
Speakercraft är ett mycket bra märke vad gäller inbyggnadshögtalare, och köper du direkt USA så räcker det inte direkt till Starlet model 6 eller 9 men en del mellanmodeller kanske.
Och kör 5.1 med lös aktiv sub, men rikta surround noga det är lite bök med att få takhögtalare att låta sida ( montera brett ).

Donald Trump:
Jag skulle gärna se bild på ditt system.

MvH Jawen
 
När jag letade runt efter vägghögtalare valde jag endast mellan de som har slutna lådor p.g.a. att de skulle ge mindre problem med svängningar i väggen. Du bör även ha mer än enkelgips i väggen för att den ska bli stum. En hifihandlare pratade om 3 lager gips för att det skulle bli bra.... De högtalare jag köpte, Monitor Audio Gold, tillät inte tjockare väggar än två gips. Suck, att bygga hus tar tid, jag monterade dessa högtalare i slutet av sommaren och jag har fortfarande inte provspelat dem än, blir väl dags för inflytt till sommaren.

Johan
 
ni som har handlat från outdoorspeakerdepot -

hur lång tid tog det att få grejorna

var frakten så dyr som när jag testar - 90 USD högtalare och 70 USD frakt
 
Outdoorspeakerdepot har supersnabb orderhantering och fick iväg ordern någon timma efter beställning. Har för mig att det tog 4-5 dagar, helgen inkluderad, innan jag hade grejorna hemma. Jag mailade dom en hel del innan beställning och fick förutom lite extra rabatt även lite billigare frakt då vi körde med DHL (som inte finns som alternativ på webbsidan).
 
ok hur mycket billigare blev frakten med DHL?

alt hur mycket kostade frakten och hur mycket kostade grejorna - det verkar vara ganska proportionellt
 
Har inte siffrorna framme, men jag har för mig att frakten kostade typ en tredjedel av grejorna (2500/7500). Kanske lite mer.

Sedan tillkommer ju moms 25%... :p
 
hej

idag kom mina högtalare som jag beställt från outdoorspeakerdepot, de som ska in i väggen på bilden överst i tråden.
det tog 2 veckor att komma fram, och frakt och moms kostade väl lika mycket som högtalarna tyvärr men högtalarna är ändå ruskigt billiga.

kanske skulle prova in dem i vägg o tak i helgen o höra hur de låter. tak är målat men inte hål i, vägg är spacklad o klar men inte tapetserad, antar det är lättare o göra hål nu.

blir spännande
daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.