Simma lugnt med renoveringen! Hus från 40-talet i Nacka - på din beskrivning låter det som om det är ett funkishus. Om så, undvik till en början att överhuvud taget göra några förändringar avseende rumsindelningen till dess ni är helt övertygade om att förändringen är absolut nödvändig. Helt krasst får du räkna med att andrahandsvärdet kan sjunka ... Oförstörda funkishus kommer att bli än mer eftertraktade i framtiden.

Jag är själv uppvuxen i ett funkishus i Ålsten - det var ett verkligt funktionellt hus även med dagens mått. När jag nu sålde mitt gamla hus söderöver var det just den intakta inredningen (bortsett från bad och köksinredning) som gjorde huset attraktivt försäljningsmässigt sett. Och det finns inte så många 80-åriga hus som inte sönderrenoverats och där nya ägare får lägga ner både jobb, slit & slantar för att återställa till ursprunget.

Det är ju faktiskt så att man kunde bygga hus förr i tiden!!! Och nu får du chansen förvalta ett kommande kulturarv.

Och till frågan: stavparkett i köket är väl inte det mest praktiska om man har barn. Ett snyggt linoleum, kanske med ngn exklusivare bård ingjuten vore kanske inte helt fel? Med avgränsande tröskel in till vardagsrummet.
 
;D ;D ;D
ungar är kladdiga; kissiga, oh ve även bajsiga, spiller, grisar, geggar, fyller golvet med leksaker som man snubblar över när man ska flytta potatiskastrullen till vasken för att hälla ut vattnet

små söner brukar tycka det är jättekul att knycka fars hammare & spik & testa på golvet - sen ligger spikhuvena kvar & man trampar in dessa i golvet (såvida man inte går barfota & får in dem i hälen - vilket iofs är bättre för hälar brukar läka bättre än golv)

små döttrar brukar tycka det är jättekul att slänga glas eller mat på golvet med medföljande moja/glassplitter

när man har småttingar brukar det också medfölja (så småningom) katter, hundar, kaniner etc som också sätter sina spår i form av klattar, lortar, korvar etc för att inte tala om vattenskålen som (även jag - fortfarande) då & då snubblar över (1 liter spillt vatten). Vidare är småtting/husdjursköksgolv fulla av leksaker resp hårda hundben (såna man slår sönder tårna på när man tar sej ner i köket för nattmackan & inte tänder ljuset) vilka för ett rasande eko i hela huset när småttingarna/husdjuren jobbar med sina dito saker

Nu väntar jag på barnbarnen ... ;D ;D ;D I enjoy finding innocent members in here ;D ;D ;D
 
Yonna!
Du har inte lust att sitta barnvakt åt mina terrorister, va?
;D ;D ;D

/Olof
 
Om jag inte är helt felunderrättad så är modern stavparkett 68 mm bred och 3-5 gånger så lång (204, 272, 340, 408 mm). Det finns säkert specialare, men ska du leta lagom länge är det dessa mått du får hålla dej till.

Givetvis kan du skarva parketten. För att inte göra alltför stor åverkan på den gamla parketten kan du lägga en ny fiskbensparkett i köket med så lika mått på stavarna du kan. Du får således två friser (de tvärställda bitarna utmed väggarna) och i öppningen blir det alltså två friser som möter varann.

Det andra alternativet är ju att du tar bort frisen i vardagsrummet där väggen ska tas bort. Du tar också bort listbandet och den kapade raden fiskben Sen låter du ett snickeri kapa upp ett gäng stavar som sedan läggs i fiskbensmönster fram till den rivna väggen. Där avslutar du med ett listband. Sen går du vidare med nya moderna mått på stavarna i köket. Visst kommer det bli skillnad i mått, men det gör nog inte så mycket.

Tredje - svåraste alternativet - som jag ser det, är att du tar bort frisen där väggen ska bort. Du tar även bort listband OCH en rad fiskben. Sen låter du ett snickeri måttsåga stavar till samma mått som ursprungsparketten. Därefter lägger du den specialsågade parketten över hela köksgolvet. Voila! Ingen kommer någonsin märka övergången.
 
Explorer skrev:
Yonna, din beskrivning bekräftar att vi gjort rätt som inte satsat på barn, men det är naturligtvis en annan fråga.
Oj, efter att av rent nyfikenhet läst dina övriga inlägg tror jag också att det var ett rätt lyckat beslut! ;)
 
Sophia skrev:
Oj, efter att av rent nyfikenhet läst dina övriga inlägg tror jag också att det var ett rätt lyckat beslut! ;)
Håller med ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.