Fick ett kostnadsförlag från en tapetserare idag. Han ska tapetsera en 1a på 47kvm - badrum. Rum, hall, kök.
Fick ett pris på ca 10k svart för arbetet. Sedan matrealet står jag för. Eftersom jag inte har en blekaste aning är det ett bra pris?

//EasterN
 
Kolla vad en annan tapetsör skulle ta vitt, jämför sedan... Låter mycket tycker jag i alla fall! Vanligen ligger väl svarta timpenningen mellan 200 och 250 (10.000=40-50 timmar), men har ingen aning om hur lång tid det skulle ta att tapetsera en etta... Lycka till!
 
Ska måla taken med glömde jag bort...

//EasterN
 
Ett vitt pris för en målare torde ligga på ca 300-500 kr+moms.
Svart kanske 150-200 kr / h

Att måla om och tapetsera en etta torde inte ta mycket mer än en vecka på en man tycker jag (det skulle säkert kunna ta 60mh också), även om den är rätt stor. förutsatt att det inte behövs massa bredspackling osv förstås.

/K
PS.
En som tapetserar (som i tapetsera väggar) heter målare.
En tapetserare är en som klär möbler - bara lite kuriosa
http://katalogen.kthnoc.se/kat/business/corporations/building/furnishing/furniture/upholstery

DS
 
Svart i Göteborg är inte under 250 kr/h. 10000 tycker jag låter som ett ok pris.
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
PS.
En som tapetserar (som i tapetsera väggar) heter målare.
En tapetserare är en som klär möbler - bara lite kuriosa
[länk]

DS
Precis, lär er detta! Det finns faktiskt målare som blir rätt sura om man råkar kalla dom tapetserare.
Så då kan man undvika det ordet framtill att jobbet är klart och betalt iaf ... ;)

Priset verkar väl rätt OK. En veckas arbete ungefär. Jag skulle då inte klara av allt det där på en vecka iaf.
Men då är jag inte tapetse ... ähh, målare, menar jag.
 
Ring en firma får du se vad dom tar. Sen kan du ju jämföra.
 
Om det är rimligt eller inte vet du inte förrän du begärt offert från andra målare.

Som jämförelse så betalade jag 16.250:- VITT för att tapetsera min nya villa på 130 m2 hösten 2006. Då ingick tapteter i den sk Byggsjuan, standardtapeter kan man säga. Han spacklade och tapetserade Vardagsrum, Hall, Kök, 3 sovrum samt allrum. Han spacklade, satt väv och målade tvättstugan och målade klädkammaren. Inga tak målade han. Nu var ju detta ett nytt husmed nya väggar och inga möbler eller annat som var i vägen så han kunde jobba snabbt och effektivt. Ska också tillägga att vi fick flera andra anbud mellan 20.000-30.000:- så det kan skilja en hel del.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.