Vårt torp från början av 1800-talet (med många ännu äldre delar) flyttades vid sekelskiftet till ny plats. Innertaket i stora rummet byttes då delvis ut till ohyvlat virke och man pappspände taket.

Nu renoverar vi och eftersom papptak och tapeter inte gick att rädda ("någon" hade varit där innan oss) så funderar vi på en enklare inredning till att börja med. Bara limfägad lerklining, trägolv och trä i taket.  Delar av taket har underbara äldre, breda, svartgrå, kilsågade, handhyvlade bräder med MYCKET karaktär. Men resten!  Min fråga är: kan man klara av att hyvla uppåt - alltså få ordning på taket utan att plocka ner det (för det går inte!)?   :-? Eller finns det någon som har ett innertak att sälja?
 
Hyvla uppåt, kul tanke, rent teoretiskt så borde det gå.....

Dock så sitter väl taket antagligen spikat upåt och då blir det genast svårare.

Hur stor yta rör det sig om?? Skulle kunna gå att slipa ytan med en bra slipmaskin (ex. festool rotex) sålänge det inte är för mycket
 
Det är ett litet rum, kanske 15 kvm. Jag vill gärna ha handhyvlat. I värsta fall maskin.
Handhyvlade ger en bättre och mer levande yta.

Ett råd som jag definitivt också ger till de som sätter nya ytterfoder runt fönster på gamla hus - hyvla ! ;):surprised:(och måla med linoljefärg).
 
Så länge du inte riskerar att hyvla i spik/skruv eller liknande såvisst kan det gå, men det är ett väldigt ansträngande jobb, som komer ta mycket tid. Kan dessutom vara svårt att få det bra med en handhyvel, speciellt utmot kanterna.

Har ni dock erfarenhet från att hyvla bredare stycken sen tidigare så går det säkert lättare.

Lycka till!
 
Hej!

Vet att festool har en maskin som med en kraftig roterande borste är till för att ta fram ådringen i virket/stockar etc. Kolla om det går att hyra en sådan. Rustofix heter den visst. Kolla www.festool.se ....produkter...katalog...

Lagavulin
 
Själv svär jag ve och förbannelse över att bara slipa gipstak, så jag skulle då inte ge mig på att hyvla uppåt ... varför kan ni inte pappspänna igen? I min värld låter det som en enklare lösning. Uppenbart är ju detta tak inte tänkt att vara synligt så det tyder ju på att ett trätak inte heller passar rummets övriga karraktär. I synnerhet som du skriver att detta är vad jag tolkar som husets finrum. Tycker det är samma sak när man tar fram "gamla fina trägolv" som i verkligheten uppenbart är sämre bräder som används som undergolv för parkett. Men detta kommer i och för sig ur en som just nu slipar gips ala 2000-tal ;)
 
Är det mycket skarvar som skall slipas så hyr man en sk. giraff. Tror det är flex som gör dem?

Lagavulin, med en fot i målarbranchen.
 
Det har blivit en och annan timme med elhyvel nu ::) Är inne på min3:e hyvel >:(
Har kört uppåt, nedåt och åt sidan...........
Man lär sig en viss teknik och jag själv har fått fram struktur som om virket var handbilat.
 
Menar du att du avverkat 3 hyvlar i detta projekt med innertaket? Vad har du kört för fabrikat då?

mAGNUS
 
Lagavulin skrev:
Menar du att du avverkat 3 hyvlar......
Nej 2 är sabbade och är inne på 3:e. (Garantibyten... ;D)
Fabrikat B&D. Dom 118 år gammla stockarna är hårda som sten, sega av "skit" och dammiga av mjöl ::) :cool:.
Är nog inget fabrikat som grejat denna tuffa körning på en hyvel ;). Drifttid i timmar har jag inte vågat räkna ut.
Frågan var ju om det gick att hyvla uppåt........... Ja, det går.
Massor av spik/skruv ger en "ökand" kostnad på stål :( ;)
Kolla "galenskaperna" på: http://www.krobykvarn.se/dagbok/04okt.htm
 
En beundransvärd renovering av kvarnen....

Hursom mitt torp är ganska litet så det är nog värt att pröva att hyvla uppåt. Och spik - nja, det är nog inte så många så att det stör.  De gamla hyvlade takdelarna är så fina så att man får genast en känsla av att "så borde det se ut". Jag har flera detaljer i huset från 1700-talet och tidigt 1800-tal så vi funderade på att låta dessa vara dominerande och då faller papptaket.

Har vi papptak så borde vi tapetsera också, tycker jag. Huset har varit obebott sedan 1913. Först tänkte vi renovera till 1910-tal men när tapet och mycket spännpapp ramlade allt mer så "framträdde" ett äldre hus. Vid ett syllbyte rämnade nästan hela resterande lerkliningen invändigt.  :surprised: Kvar finns dock en spis från slutet av 1800-talet som ger viss salongskänsla.... så kanske.
 
  • IMG_1253small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torpar-Karin skrev:
Kvar finns dock en spis från slutet av 1800-talet som ger viss salongskänsla.... så kanske.
Framför allt var det ett väldigt läckert GOLV  ;D - var köper man såna?
 
Farzan skrev:
Framför allt var det ett väldigt läckert GOLV  ;D - var köper man såna?
;D Ja jädrans!
Är det det som kallas natursten?
Här förslår väl inga fårskinnstoffler, kör ni med bergsklättrarkängor? ;D
 
Lugn - golvet kommer i sommar! Man kan inte göra allt på en gång!
 
Torpar-Karin skrev:
Man kan inte göra allt på en gång!
Amen! Från en som har hållit på i tre månader med att justera och förstärka ett golvbjälklag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.