Vi har äntligen hittat vårt hus och vann budgivningen. I alla papper har det stått att huset är 170 kvm tills idag när vi skulle skriva kontrakt. Då visade det sig att huset bara räknades som 110 kvm enligt statens system. Förmodligen är det då bara 1 våning är räknad men att paret under årens gång har låtit inreda ovandelen med öppet upp till nock. Mäklaren sa att detta inte har någon betydelse men det känns lite märkligt. Dom har nu även ändrat till 110 kvm på objektbeskrivningen på hemsidan.
Har detta betydelse?
 
Reglerna för boyta ersp. biyta finns på skatteverkets hemsida och om du söker troilgen här också.

I princip har jag för mig att det inte räknas som boyta om inte takhöjden överskrider 1.9 m på ngt sätlle i rummet (så då får ni mäta hur det ser ute på ovanvåningen)

Är det en boyta, men den inte är deklarerad som det så är det lite snårigt - först får ni kolla med kommunen om det finns/behövs bygglov för det - sedan skall ni skicka in ett kompletterande fastighetsdeklaration till skatteverket (då kommer förstås fastighetsskatten stiga lite)

Men troligen är det bara mäklaren som trodde det var boyta, fast det rent tekniskt är en biyta ?

/K
 
Det kan ju också vara så att den taxerade ytan är 110 kvm men att den faktiska boytan är 170 kvm. I så fall kan man ju säga att det inte spelar någon roll nu när fastighetsskatten har ändrats. (Tidigare var det ju vanligt att man "höll nere" boytan för att få lägre fastighetsskatt.) Men ni bör ställa er frågan ifall det finns bygglov för inredandet av övervåningen!

Jag hade nog surnat till över att ändringen av uppgifterna kom fram EFTER avslutad budgivning. Frågan är ju om budgivningen hade sett annorlunda ut ifall ytangivelsen hade varit korrekt från början. Om ni nu ändå har 170 kvm BOyta (inte 110 boyta+60 biyta) så spelar det säkert ingen roll. Om de sista 60 kvadratmetrarna däremot räknas som biyta tycker jag att det är värre ... Frågan är ändå hur ni ska se på problemet. Ni har hittat ett hus som ni gillar och ni vann budgivningen. Orkar ni släppa detta och börja leta igen? Kanske finns det möjlighet att förhandla ner priset, men risken finns ju också att säljaren backar. Vad tror ni andra?
 
Jag skulle också surna till. Juridiskt kan man ju inte invända, informationen kommer innan kontrakt skrivs under.
Visst kan man misstänka att budgivningen sett annorlunda ut om alla intresserade vetat om att boytan var 110 kvm. En del sorterar automatiskt bort så till synes små hus därför att de vill ha mera yta. Sånt kan ha betydelse när huset en vacker dag ska säljas.
 
Från början stod det 170 kvm + 90 kvm i biarea. Nu står det 110 kvm + 60 kvm i biarea. Även taxeringsvärdet var upphöjt med 29 tusen från papprena vi fick på husvisningen.
 
Men ett så stort fel måste man väl ändå upptäcka själv vid visningen?
 
Linisen_01 skrev:
Från början stod det 170 kvm + 90 kvm i biarea. Nu står det 110 kvm + 60 kvm i biarea. Även taxeringsvärdet var upphöjt med 29 tusen från papprena vi fick på husvisningen.
Vad hände med dom där 90kvm biarea !?!?

170+90 = 260kvm
110+60= 170 kvm

Då känns det inte som ett simplet misstag - men som sagt att det "fattades" 90 kvm borde väl varit ganska lätt för alla spekulantera tt se på visningen ?

Pruta av 1/3 på köpeskillingen och se hur dom reagerar :)
Det är ju trots allt en hel del yta som försvunnit...

/K
 
Förmodligen hade mäklaren bara skrivit ut fel, som tur va var vi bra 2 par med på budgivningen.
Men nu börjar man oroa sig för att dom inte haft bygglov för ovanvåningen, fast jag anar att det är de som dom kallar för 60kvm biarea.

Undrar hur pass mycket höjningen av 29 tkr för taxeringsvärdet har för betydelse?
 
Hemmakatten
Kolla med kommunen om bygglov finns för allt, även komplementbyggnader (tex förråd, carport). det har du som köpare skyldighet att göra. Du kan bli ansvarig för ev. svartbyggen och i värsta fall tvingas riva.
 
Hur gör jag det? Var ringer man osv? Vad ska man fråga?
 
Hemmakatten
Du ringer eller går upp till kommunens byggnadsförvaltning (kan heta lite olika i olika kommuner) och ber att få ut allt som finns om den fastighet du är intresserad av. Du får då alla ritningar, bygglovshandlingar mm. Du kan även be att få ut detaljplanen (består av en skriven del och en karta) för området. Där finns reglerat vad som gäller för området, tex max byggarea/bruttoarea, antalet tillåtna komplementbyggnader mm.

Du bör också fråga om kommunen har några planer för området i framtiden (kan finnas i kommunens översiktsplan), tex om man planerar en stor väg bakom huset eller en skola mittemot eller annat som kan ha betydelse för dig.
 
Objektet har ju framställts som betydligt större än vad det egentligen är. Detta är ju ett rent fel från mäklarens sida. Jag skulle ställa frågan rakt upp och ner och fråga vad mäklaren har att säga om det. Visst finns möjligheten att spekulanterna hade varit färre om det stått 110kvm istället för 170kvm. Det säger nästan sig självt...
Men det är ju svårt, vill ni bo där så vill ni bo där. Frågan är ju som sagt om budgivningen sett annorlunda ut om det hade varit korrekt uppgifter på objektet från början.
 
Riktigt märkligt att mäklaren, om än med små bokstäver (och eventuellt i eftertexten...) av objektsbeskrivningen lagt till den taxerade boytan med tillägget att "om det är av intresse åligger det köparen att låta mäta upp densamma" (eller liknande formulering) och därigenom frånsäga sig ansvar. Ofta brukar även säljaren intyga via mäklaren att erforderliga bygglov etc. finns, men om så inte är fallet så råder jag dig/er att kolla med kommunen som Hemmakatten skriver. Beträffande boytan är jag rätt säker på att man vid snedtak mäter golvytan tills där takhöjden uppgår 190 cm, men därefter även ytterligare 60 cm på båda sidor.
 
Ringde idag till stadsbyggnadskontoret, fick en riktigt surtant i luren. Hur som helst så snäste hon att det inte fanns någon information om fastigheten och att jag skulle se till att säljarna hade alla papper som behövdes ang bygglov etc.
 
Hemmakatten
Absolut felaktigt beteende! Vem var det, var det en handläggare eller en sekreterare? Ring igen och be att få prata med någon annan. Kommunen har skyldighet att kontrollera och lämna ut sådana uppgifter. Att be kommunen kolla om bygglov finns och att begära ut detaljplanen hör till vardagsmat för kommunen.

Du kan också be att få tala med chefen för förvaltningen och berätta hur du blivit bemött. Det kani nte finnas en enda chef som inte förstår att kommunen blir prickad om du gör en JO-anmälan. Så här får det inte gå till!

Det bästa är nog ändå att gå upp dit personligen under deras besökstid och då få kopior direkt i handen. Både snabbast och förmodligen smidigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.